Brobygning

Brobygning er vejlednings- og undervisningsforløb i overgangen til ungdomsuddannelserne

Brobygning er et vejlednings- og undervisningsforløb på en institution, der udbyder ungdomsuddannelse. Formålet er at give den unge bedre mulighed for og motivation til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse samt udvikle den unges faglige og personlige kompetencer.

Brobygning tilbydes alle elever i 10. klasse og elever i 9. klasse, som i 8. klasse er vurderet ikke-uddannelsesparate. Herudover tilbydes det også unge uden for skolen, som har brug for afklaring.

Hvis skolen (skolelederen) og Ungdommens Uddannelsesvejledning skønner, at det ikke vil gavne eleven af komme i brobygning, kan eleven undtages for dette.

Et brobygningsforløb varer mellem 2 og 10 dage. I 10. klasse varer den obligatoriske brobygning en uge.

Se også:

29. august 2019