Den åbne skole

Her kan skolebestyrelserne få hjælp til at lave det lovpligtige princip for den åbne skole også kaldet samarbejdet med lokalsamfundet. Der er princip til inspiration og hjælpeskemaer til brug for det konkrete arbejde og inspirationsmateriale.

Den åbne skole eller samarbejdet med det omgivende samfund er en af de vigtige nyskabelser i folkeskolereformen fra 2014 og derfor også et område, som skolebestyrelsen skal prioritere højt. Det er en del af det lovpligtige principområde: Undervisningens organisering. Princippet kan udformes på mange måder og skal passe til jeres skole og til jeres værdigrundlag. Samtidig skal princippet udformes, så de passer til den skolepolitik, der er i kommunen og så den lægger indenfor lovgivningen.

Hjælp og inspiration til at lave et princip den åbne skole

Værktøjskassen indeholder redskaber, der hjælper jer med at lave et effektfuldt princip for kommunikation mellem skole og hjem:

Skemaer, der hjælper jer igennem processen på en god måde:

Se også:

8. november 2018

pe

23.02.23
Princip for meddelelsesbogen
Skole og Forældre har formuleret nedenstående princip for meddelelsesbogen til inspiration til skolebestyrelserne
27.01.23
Passer jeres skole til børnenes grundlæggende behov?
Børne- og skoleforsker Louise Klinge oplister seks grundlæggende behov, som skal opfyldes hos børnene, for at de kan få et godt skoleliv. Opfylder...