Drop de store nedskæringer på skoleområdet i Århus

Aarhus Kommune skal have råd til en lokal folkeskole i en god kvalitet.

Byrådet i Aarhus har droppet tankerne om at lave kommunens folkeskoler om til skolefabrikker med kæmpe skoledistrikter. Nu må byrådet fortsætte arbejdet ved at tage et større ansvar for kommunens dårlige budgetlægning og mangelfulde aftaler.

- Aarhus Kommune skal spare på grund af dårlig budgetlægning fra kommunens side og på grund af manglende rettidig omhu i forhold til de aftaler, som både Kommunernes Landsforening og Aarhus Kommune er en del af. Skolebørnene skal ikke lide under kommunens dårlige arbejde, siger Janus Boye, formand for Skole og Forældre Aarhus, der repræsenterer forældrene til eleverne i kommunens folkeskoler.

Janus Boye opfordrer kommunen til at finde andre løsninger end besparelser på skolebørnene.

- I byrådets papirer står der, at kommunens ambition er at skabe attraktive skoler, som tiltrækker elever og medarbejdere. Jeg er helt enig, men så dur det ikke med store besparelser. Det er den forkerte vej, siger Janus Boye.

Skole og Forældre Aarhus medvirker gerne til at finde løsninger på de udfordringer, som faktisk findes på folkeskolerne i Aarhus, blandt andet med integration og elever, der ikke bliver parat til at tage en ungdomsuddannelse inden de går ud af folkeskolen.

- I København og Ishøj kan de godt finde ud af at lave folkeskoler med høj kvalitet i udsatte boligområder. Byrådet skal gøre en særlig indsats for to-sprogede drenge. Det er især dem, der mangler i uddannelsessystemet. Lad være med at flytte problemerne, løs problemerne, siger Janus Boye.

31. august 2018

15.03.24
Skole og Forældre Aalborg generalforsamling
Vedtægter, arbejdsprogrammer og referater for generalforsamling, Skole og Forældre Aalborg