Fællesskaber

Fællesskaber

Folkeskolens faglige og sociale fællesskaber er afgørende for inklusionen

Folkeskolelovens § 18, stk. 2, siger, at ”Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.” Og af folkeskolelovens § 44, stk. 2, fremgår det, at skolebestyrelsen skal fastsætte principper for skolens faglige og sociale fællesskaber.

Når vi taler om skolens faglige og sociale fællesskaber, så handler det i høj grad om inklusion – altså at skolen rummer alle elever, også de der har særlige behov.

I et velfungerende skolefællesskab deltager alle elever i fællesskabet både fagligt, socialt og kulturelt, og alle eleverne har både samarbejdsmæssige og venskabelige relationer til andre elever og føler sig som en del af fællesskabet.

Se også:

Senest opdateret den

22. marts 2017

af

pe

Læs også

30.09.10
It- og mediekompetencer
It er ikke et selvstændigt fag i folkeskolen. Til gengæld er det et fokusområde i folkeskolen, fordi det er et politisk mål, at it skal have en...
30.09.10
Indskoling
Indskoling er betegnelsen for de yngste klasser i skolen, dvs. børnehaveklasse, 1.-, 2.- og som regel også 3. klasse.