Fællesskaber

Fællesskaber

Folkeskolens faglige og sociale fællesskaber er afgørende for inklusionen

Folkeskolelovens § 18, stk. 2, siger, at ”Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.” Og af folkeskolelovens § 44, stk. 2, fremgår det, at skolebestyrelsen skal fastsætte principper for skolens faglige og sociale fællesskaber.

Når vi taler om skolens faglige og sociale fællesskaber, så handler det i høj grad om inklusion – altså at skolen rummer alle elever, også de der har særlige behov.

I et velfungerende skolefællesskab deltager alle elever i fællesskabet både fagligt, socialt og kulturelt, og alle eleverne har både samarbejdsmæssige og venskabelige relationer til andre elever og føler sig som en del af fællesskabet.

Se også:

Senest opdateret den

22. marts 2017

af

pe

Læs også

28.09.15
Redegørelse fra skolelederen
Brug af redegørelser ved tilsyn med skolens virksomhed
30.09.10
Skolens budget
Skolens budget er udtryk for, hvorledes de forskellige opgaver i skolen bliver prioriteret.