Fællesskaber

Fællesskaber

Folkeskolens faglige og sociale fællesskaber er afgørende for inklusionen

Folkeskolelovens § 18, stk. 2, siger, at ”Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.” Og af folkeskolelovens § 44, stk. 2, fremgår det, at skolebestyrelsen skal fastsætte principper for skolens faglige og sociale fællesskaber.

Når vi taler om skolens faglige og sociale fællesskaber, så handler det i høj grad om inklusion – altså at skolen rummer alle elever, også de der har særlige behov.

I et velfungerende skolefællesskab deltager alle elever i fællesskabet både fagligt, socialt og kulturelt, og alle eleverne har både samarbejdsmæssige og venskabelige relationer til andre elever og føler sig som en del af fællesskabet.

Se også:

Senest opdateret den

22. marts 2017

af

pe

Læs også

01.09.10
Elevernes timetal
If. folkeskolelovens § 14 b, stk. 1 skal undervisningstiden i folkeskolens klasser pr. skoleår udgøre mindst 1200 klokketimer i børnehaveklassen-3....
30.09.10
Voksendeltagelse i undervisningen
Folkeskolen kan tilbyde voksne at deltage i folkeskolens undervisning på 8.-10. klassetrin, jf. folkeskolelovens § 3 stk. 8.