Linjeopdeling

Linjeopdeling

En del folkeskoler arbejder med linjeopdeling af udskolingen

Linjeopdeling er ikke et begreb i lovgivningen, men med folkeskolereformen i 2014 blev der givet bedre muligheder for at arbejde med udskolingslinjer, herunder profillinjer, og toninger af udskolingen. Det skete ved at fremrykke valgfag fra 8. til 7. klasse og give mulighed for oprettelsen af flere nye valgfag. Samtidig blev holddannelsesreglerne lempet.

Linjeopdeling er en organisering af eleverne ud fra faglige fokusområder eller ud fra elevernes særlige kompetencer, der varer mindst et skoleår. Arbejdet med linjer kan omfatte alle eller blot en del af eleverne i udskolingen. Denne definition blev brug af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i en undersøgelse af linjeopdelt udskoling, de gennemførte i 2015.

Se også: Inspiration til skolebestyrelsens arbejde med toning af udskolingen, holddannelse og valgfag

Senest opdateret den

7. februar 2019

af

pe

Læs også

30.09.10
Undervisningen
Undervisning er at give andre viden, kunnen, indsigt og forståelse. For at være undervisning, skal den også være systematisk og planlagt.
01.09.10
Fagene i folkeskolen
I mere end 100 år har næsten al undervisning i folkeskolen været opdelt i fag.