Opfyldelse af undervisningspligten ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse i musikskole

Opfyldelse af undervisningspligten ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse i musikskole

Inspiration til at lave princippet for opfyldelse af undervisningspligten ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse undervisningen i en musikskole

Hvis forældrene ønsker det, kan skolelederen give tilladelse til, "at en elev i begrænset omfang opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal eller statsligt støttet musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening". (folkeskoleloven, § 33, stk. 9), og det skal skolebestyrelsen lave principper for (folkeskoleloven, § 44, stk. 2, nr. 2).

Med "begrænset omfang" menes tidsmæssigt begrænset for den enkelte elev, og her er det op til skolelederen i hvert enkelt tilfælde at vurdere, hvad der er fagligt forsvarligt i forhold til den pågældende elev.

Læg i øvrigt mærke til, at kravet om et vist niveau kun gælder idrætsudøvelsen. I forhold til fritagelse til undervisning på en musikskole er kravet alene, at det skal være en kommunal eller statsligt støttet musikskole.

Lovgivningen angiver ikke noget nærmere om, hvordan eliteidræt skal afgrænses. Det er således lagt ud til lokal beslutning i kommunen eller på den enkelte skole at foretage den afgrænsning. Tjek derfor i styrelsesvedtægten, om jeres kommune har vedtaget en definition af eliteidræt, der gælder i denne sammenhæng, eller om I skal gøre det lokalt.

Værktøjskassen indeholder redskaber, der hjælper jer med at lave et effektfuldt princip:

Skemaer, der hjælper jer igennem processen på en god måde:

 

Senest opdateret den

31. marts 2017

af

cg

Læs også

13.08.15
Find skolens værdier gennem en idekonkurrence
En effektiv og let tilgængelig metode til at finde frem til værdierne, der skal danne grundlag for skolens værdiregelsæt, kan være "idekonkurrence".
09.02.17
Motion og bevægelse
Inspiration til udarbejdelsen af et princip for skolens arbejde med motion og bevægelse