Skolebørn nr. 1 2016

Stort tema om motivation

Køb skolebørn

3 eksempler på undervisning, der motiverer eleverne

Elevernes motivation skabes i skolen, viser forskningen. Skole og Forældres magasin Skolebørn ser i dette nummer på, hvad der giver eleverne lyst til at lære – og hvordan det står til med netop de elementer i dagens folkeskole. Vi giver dig også 3 konkrete eksempler på undervisning, der får eleverne til at glæde sig:

1. Undervisning i entreprenørskab
Eleverne kan næsten ikke vente med at komme i gang med undervisningen, når der står entreprenørskab på skemaet på Engbjergskolen i Herning. På landsplan er interessen for entreprenørskabsundervisning stærkt stigende, fordi det gør underværker for elevernes motivation og giver dem vigtige kompetencer til fremtiden. Læs reportagen på side 16.

2. Ugeskemarevolutionen
Motivationen for at gå i skole er steget markant hos en 4. klasse på Hammershøj Skole ved Viborg efter den traditionelle klasseundervisning er blevet udskiftet med et særligt ugeskema, hvor elevinddragelse og undervisningsdifferentiering er bærende elementer. Læs reportagen på side 22.

3. Udeskole
Når undervisningen rykkes væk fra klasselokalet og ud i land og by, er det kroppen og sanserne, der er i centrum for læring. For eleverne i 2.c på Guldberg Skole i København, får det motivationen til at stige til sit højdepunkt. Læs reportagen på side 20.

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent i Post Danmarks omslag (OBS. evt. sammen med reklamer).

Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 2 2016 omdeles d. 6. maj 2016.

15. juni 2017

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019
Stort tema om den varierede undervisning (og manglen på samme)