Skolebørn nr. 1 2018

Stort tema om demokrati

Køb Skolebørn nr. 1 2018 som pdf eller i trykt udgave

Ny forældreundersøgelse:
Vores børn har ikke reel indflydelse på deres skolegang
Kun 6 procent af forældrene mener, at deres børn i høj grad har reel indflydelse på deres egen skolegang. Det kan skade elevernes motivation for at gå i skole og lyst til at engagere sig aktivt i samfundet, mener elever og forældre.

Vores børn har ikke reel indflydelse på deres egen skolegang. Sådan svarer næsten halvdelen af 1.270 forældre til børn i folkeskolen i en helt ny undersøgelse foretaget af Magasinet Skolebørn. Det er en tendens som skolerne skal tage alvorligt, mener formand for Skole og Forældre, Mette With Hagensen:

”Folkeskolen har en særlig opgave i at forme fremtidens samfundsborgere - det er jo en del af selve formålet med folkeskolen. Derfor er det rigtig ærgerligt, at der er så få forældre, der oplever, at deres børn har indflydelse i skolen. Det er et kraftigt signal om, at vi skal have elevinddragelse og elevdemokrati på dagsorden.”

Elever efterlyser reel indflydelse
Resultatet af undersøgelsen overrasker ikke formanden for Danske Skoleelever, Jakob Bonde Nielsen:

”Jeg er vildt ked af at høre det, men det er det samme vi hører fra vores medlemmer. Eleverne kan måske opnå at få et par nye bolde til klassen, men når det kommer til deres idéer om at skabe en mere motiverende undervisning, er skolen ikke reelt interesseret i at lytte på dem og handler ikke på deres idéer. Det er simpelthen så demotiverende og er direkte skadeligt for elevernes demokratiske dannelse. Når man ikke føler, at de voksne tager ens holdninger seriøst, så har man heller ikke lyst til at deltage aktivt i demokratiet, når man kommer ud på den anden side.”

Læs mere om forældreundersøgelsen i magasinet, hvor der også er kommentarer fra forældrene. I det nyeste nummer af Skolebørn er der desuden inspiration fra en dansk skole, der har vundet Danmarksmesterskabet i skoleudvikling for at sætte elevdemokrati på skemaet. Tag også en tur til de demokratiske folkeskoler i Israel, der er blevet en kæmpe forældremagnet ved at lade eleverne styre skolen og selv bestemme, hvad de vil lære.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent. Magasinet bliver uddelt af Bladkompagniet.
Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 2 2018 omdeles i maj 2018

23. februar 2021

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019