Skolebørn nr. 3 2017

Stort tema om: Flugten fra folkeskolen - fup eller fakta?

Køb Skolebørn nr. 3 2017 som pdf eller i trykt udgave

Forældre flygter ikke fra folkeskolen. Magasinet Skolebørn undersøger i dette nummer påstanden om, at forældrene flygter fra folkeskolen. Vi er dykket ned i tallene og har besøgt skolerne - og fundet en anden virkelighed. Ofte er det folkeskolen, der flygter fra forældrene.

Flere børn begynder på privat- og friskoler i dag end for ti år siden. Det skyldes i høj grad, at lukkede folkeskoler bliver erstattet af friskoler i landdistrikterne. I Hjørring lukkede kommunen fire små skoleafdelinger på landet, hvorefter tre af dem åbnede som friskoler. I nabokommunen, Jammerbugt, gik de en anden vej. Politikerne lyttede til forældrene og lod en stor del af de små folkeskoler i landsbyerne overleve.

Formand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen, undrer sig over, at kommunerne understøtter en udvikling, der sender eleverne væk fra folkeskolen:

”Hvis kommunen ikke tager udgangspunkt i forældrenes ønsker, bliver konsekvensen, at endnu flere elever flytter til en privat- eller friskole

Folkeskole eller privatskole? Det er ikke vigtigt for forældrene
En helt ny stor undersøgelse - lavet af Epinion for Undervisningsministeriet i samarbejde med Skole og Forældre - viser da også, at det ikke er vigtigt for forældre om deres børn går i privatskole, friskole eller folkeskole. Forældre har de samme ønsker til deres børns skolegang uafhængig af, hvilken type skole de har valgt, viser undersøgelsen, der blandt andet bygger på en spørgeskemaundersøgelse, som omfatter 5.547 forældre med børn født i årene 2001-2011.

”Det er ikke skoleformen, der er afgørende for forældrenes valg af skole, men tryghed, faglighed, nærhed og samarbejde,”

siger formand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent i Post Danmarks omslag (OBS. evt. sammen med reklamer).

Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 4 2017 omdeles d. 2.november 2017.

23. februar 2021

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019
Stort tema om den varierede undervisning (og manglen på samme)