Skolebørn nr. 3 2018

Stort tema om: Færdigheder for fremtiden

Køb Skolebørn nr. 3 2018 i pdf eller trykt udgave

Ny undersøgelse fra Magasinet Skolebørn:
Forældre efterlyser kreativitet i folkeskolen. Folkeskolen har for lidt fokus på de kompetencer, som børn skal have for at klare sig godt i fremtiden, mener eksperter og forældre. 47 % af forældrene synes, at deres barns skole arbejder for lidt med kreativitet, viser ny forældreundersøgelse.

Innovation og entreprenørskab er et af de emner, som skal gøre eleverne parate til den uvisse verden, der venter dem. Selvom det med folkeskolereformen blev et obligatorisk tema i folkeskolen fra 2013, oplever kun 11 % af forældrene, at deres børn i høj grad arbejder med det i skolen.

”Alt handler om boglighed, test osv. Det er røv-til-sæde-undervisning i stor stil,”

skriver forældrene blandt andet.

”I vores iver for at klare os godt i diverse undersøgelser og få gode placeringer på ranglister, har vi mistet grebet om det særligt danske: Kreativiteten og innovationen. Det må vi aldrig glemme, for det er netop dét, der har gjort vores skolesystem unikt og skaber motivation og skabertrang blandt vores børn og unge,"

siger Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen.

Store problemer med indeklimaet på danske skoler
51 % af forældrene vurderer, at der er problemer med indeklimaet i deres barns klasse, viser den nye undersøgelse desuden. Dårlig luftkvalitet i danske klasseværelser påvirker elevernes præstationer og koncentrationsevne, påpeger forskere.

”Min datter har ofte hovedpine og falder i søvn pga. dårlig luft og varme,”

skriver en af forældrene. Mange andre har lignende oplevelser.

”Det er simpelthen ikke i orden, at vores børn udsættes for så ringe et indeklima. Havde det været på voksnes arbejdsplads, var der straks kommet påbud om forbedring. Det skal kommunerne gøre bedre,”

siger Mette With Hagensen.
Flere forældre oplever også, at den ergonomiske indretning i klassen giver deres barn fysiske gener. 4 ud af 10 forældre oplever, at deres barn i høj- eller nogen grad har fysiske gener på grund af indeklimaet eller den ergonomiske indretning på skolen.

Om undersøgelsen: 639 forældre til børn i folkeskolen har i juni 2018 besvaret en spørgeundersøgelse om deres oplevelse af kreativitet og undervisningsmiljø på deres barns skole. Forældrene er udvalgt blandt dem, der har tilmeldt sig Magasinet Skolebørns nyhedsbrev.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent. Magasinet bliver uddelt af Bladkompagniet.
Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 4 2018 omdeles i november 2018

23. februar 2021

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019