Skolebørn nr. 4 2017

Stort tema om: Udskoling

Køb Skolebørn nr. 4 2017 som pdf eller i trykt udgave

Formand til kommuner: Investér i udskolingen
Jo længere eleverne har gået i skole, jo mere keder de sig, viser undersøgelser. Vi skal nytænke og investere i udskolingen, så vi kan tænde læringslysten i eleverne igen, mener formand for Skole og Forældre.

Hver tredje elev i 9. klasse synes, at undervisningen ”tit” eller ”meget tit” er kedelig, viser den nationale trivselsmåling.

”Skolen skal give mening for eleverne i udskolingen, og den mening kan være svær at finde, når skolen i elevernes øjne blot er gentagelser af, hvad de har gjort siden de begyndte i skolen. Selv ugidelige teenagere kan dog forvandle sig til arbejdsomme videbegærlige unge, hvis vi formår at finde netop det i den unge, i fællesskabet og undervisningen, som tænder læringslysten,”

siger formand for Skole og Forældre, Mette With Hagensen. Hun mener derfor, at kommunerne skal sætte penge af i budgettet til at give udskolingen i folkeskolen en saltvandsindsprøjtning.

Valg og varieret undervisning
Eksperterne peger på variation i undervisningen, ægte medbestemmelse og valgfrihed som noget af det, der kan skabe motivation i udskolingen. På Gasværksvejens Skole i København er de gået linen ud og giver eleverne mulighed for at vælge forskellige hold i alle fag. Læs hvad der sker, når man afliver faste klasser og skemaer (side 8).
Forskning fra USA viser, at det er måden at tænke på – eller tankesættet - der er afgørende for unges motivation og fremtidsmuligheder. Magasinet Skolebørn har mødt en af verdens førende forskere i motivation, Carol Dweck, og giver hendes gode råd til skoler og forældre videre.

Tal: Er undervisningen kedelig?
4. klasse: 21 procent svarer ”meget tit”/”tit”
9. klasse: 36 procent svarer ”meget tit”/tit”
Kilde: Den nationale trivselsmåling 2016/17

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent i Post Danmarks omslag (OBS. evt. sammen med reklamer).

Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 1 2018 omdeles i februar 2018

4. oktober 2023

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019