Supplerende undervisning

Supplerende undervisning

Børn, der har brug for støtte, skal tilbydes supplerende undervisning

Supplerende undervisning gives elever, der har brug for støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugentligt. Er der brug for mere, så handler det om specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens § 3, stk. 2.

Folkeskolelovens § 3 a siger, at ”Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 5.”

Og i § 5, stk. 5 står der, ”Der gives i fornødent omfang supplerende undervisning eller anden faglig støtte til elever, der har skiftet skole, eller som har været uden undervisning i længere tid. Der skal i fornødent omfang gives supplerende undervisning eller anden faglig støtte til elever, som af anden grund har behov for støtte. Skolens leder kan for en elev, der modtager supplerende undervisning eller anden faglig støtte efter 1. og 2. pkt., efter samråd med elevens forældre fravige undervisningstiden i § 14 b, stk. 2, 1. pkt., hvis det er til elevens bedste.”

Det er skolens leder, der træffer beslutning om, hvorvidt et barn har brug for supplerende undervisning. Det kan ske uden at indhente en pædagogisk-psykologisk vurdering. Beslutningen er en afgørelse i forvaltningslovens forstand, og det betyder blandt andet, at forældrene kan forlange en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver forældrene medhold.

Se også: Undervisningens organisering.

Senest opdateret den

7. marts 2017

af

pe

Læs også

24.02.17
Elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber
Inspiration til skolebestyrelsens arbejde med princippet for elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber
26.09.14
Inklusion
Partierne bag folkeskoleforliget og KL har indgået en aftale om, at folkeskolen skal indrettes, så færre elever får brug for specialundervisning...