Forældre er afgørende for elevers trivsel

Når forældrene inddrages i skolens trivselsarbejde, stiger elevernes trivsel, fællesskabet styrkes og undervisningsmiljøet forbedres, viser Skolebørns nye undersøgelse. Og forældrene vil rigtig gerne.

Syv ud af ti forældrene ønsker i højere grad at blive inddraget i skolens arbejde for at fremme trivslen, end de gør nu. Det viser en undersøgelse, som Skolebørn har foretaget blandt 2.700 forældre til børn i folkeskolen. Det ser ud til, at der er god grund til at tage mod forældrenes tilbud. Undersøgelsen viser nemlig også, at de forældre, der føler sig inddragede i skolens trivselsarbejde, vurderer både fællesskabet, trivslen og undervisningsmiljøet i deres børns klasse markant bedre, end forældre, der ikke føler sig inddragede.

Formand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen, mener derfor, at det er vigtigt at huske på forældreinddragelsen, når folkeskolereformen skal implementeres rundt om på skolerne.

- Når trivslen og undervisningsmiljøet er er godt, lærer eleverne også mere, så det er helt oplagt, at skolerne i højere grad inddrager forældrene, når vi ved, hvor stor en forskel det gør, siger hun.

Forældre er afgørende for klassefællesskabet
Skolebørns undersøgelse viser også, at det har en stor positiv effekt på fællesskabet blandt eleverne i en klasse, hvis fællesskabet blandt forældrene også er godt. I de klasser, hvor forældrene vurderer, at fællesskabet blandt forældrene er rigtig godt eller godt, oplever omkring 80 % af forældre, at også fællesskabet blandt eleverne i klassen er godt. Omvendt oplever kun 20 % et positivt fællesskab blandt børnene, når de ikke selv har et godt fællesskab i forældregruppen.

Det ser desuden ud som om, at forældrenes måde at tale om hinanden på, smitter af på kulturen i klassen. Næsten tre gange så mange elever er i høj grad bekymrede for at blive til grin i undervisningen, i de klasser, hvor forældrene taler dårligt om hinanden, i forhold til de klasser, hvor forældrene oplever en god tone blandt forældrene.

Det viser undersøgelsen

Andel af forældre, der vurderer, at eleverne i deres barns klasse trives godt:

70 % i klasser, hvor forældrene inddrages.

43 % i klasser, hvor forældrene ikke inddrages.

Andel af forældre, der vurderer, at fællesskabet i deres barns klasse er godt:

70 % i klasser, hvor forældrene laver fælles arrangementer for eleverne.

12 % i klasser, hvor forældrene ikke laver fælles arrangementer for eleverne.

Er du interesseret i flere tal fra undersøgelsen, så kontakt redaktør Maj Carboni på mc@skole-foraeldre.dk eller 28 93 36 80.

Er du interesseret i en kommentar fra Skole og Forældres formand, så kontakt Mette With Hagensen på mwh@skole-foraeldre.dk eller telefon 31 71 63 78.

Udgivet den

5. maj 2014

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019