Fordybelsestid og kortere skoledag

Fordybelsestid og kortere skoledag

Folkeskolereformen må ikke kuldsejle på grund af uenighed om obligatorisk lektiecafe og skoledagens længde.

Efter lang tids forhandlinger om en folkeskolereform ser det ud til, at forhandlingerne i Folketinget risikerer at strande på uenighed om skoledagens længde og obligatoriske lektiecafeer.

- Det vil være virkelig ærgerligt, hvis folkeskolereformen ikke bliver til noget på baggrund af to mindre uenigheder. Jeg vil foreslå de øvrige forligsparter at acceptere en kortere skoledag og at de konservative accepterer en lektiecafe, siger Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen.

Baggrunden for dette kompromisforslag er, at omkring en tredjedel af Skole og Forældres medlemmer mener, at skoledagen i regeringens udspil er for lang, at indholdet af skoledagen er vigtigere end længden på skoledagen og at lektiecafeer burde være en del af det Konservative Folkepartis dna.

- Skoledagens længde er ikke afgørende, så jeg vil opfordre de øvrige partier til at komme de konservative i møde på det punkt. Samtidig har jeg svært ved at forstå, hvorfor de konservative er skeptiske overfor lektiecafeer. Det giver rigtig god mening med en periode i løbet af en skoledag, hvor eleverne kan fordybe sig i et emne, lave lektier, få hjælp til det, de har svært ved eller blive udfordret til at gå videre med det stof, de har i timerne. Der er mange traditionsrige skoler, der har velfungerende, systematiserede lektieordninger. Det burde ikke være fremmed for en konservativ, siger Mette With Hagensen.

Mette With Hagensen opfordrer forhandlerne til at lave fleksible rammer for lektiecafeerne.

- En lektiecafe skal være for alle elever og der skal være tale om tid til fordybelse, ikke bare at lave de lektier, som læreren har givet for. Mit forslag er, at man kalder det fordybelsestid og laver nogle brede rammer, som hver enkelt skole kan udfylde, så de tilpasses de lokale behov, siger Skole og Forældres formand.

 

 

Udgivet den

4. juni 2013

af

fzb

Læs også

04.06.14
Ingen nye penge til skolereform og inklusion i kommuneaftale
Hver kommune har nu ansvar for, at der er penge nok til folkeskolereform og vellykket inklusion, når budgetterne lægges til efteråret.
01.03.13
Trivsel på spil
Trivsel på spil. Elev-, lærere-, skoleleder- og forældreorganisationerne har samarbejdet om et nyt dialogspil, der kan være med til at fremme de gode...