Højere undervisningskvalitet i små skoler

Højere undervisningskvalitet i små skoler

Skolebestyrelser på små skoler giver højere karakterer til undervisningen.

Når kommunerne nedlægger og sammenlægger skoler, henvises der ofte til at undervisningens kvalitet er bedre på de store skoler.

Det stemmer ikke med skolebestyrelsesformændenes oplevelse.

En ny undersøgelse, som Skole og Forældre har foretaget blandt skolebestyrelsesformænd på danske folkeskoler, viser, at små skoler vurderes til at have en bedre undervisningskvalitet end større skoler.
Skolebestyrelsesformændene i Skole og Forældres undersøgelse vurderer undervisningskvaliteten til en gennemsnitsscore efter 12-skalaen på 8,3 på skoler mellem 200-800 elever, mens skoler under 200 elever får en gennemsnitsscore på 9,0.

- Når man overvejer skolestrukturen i en kommune, skal det vigtigste være undervisningens kvalitet og elevernes trivsel. Vores undersøgelse viser, at skolebestyrelsesformændene ikke oplever, at undervisningskvaliteten er bedre på store skoler, end på små skoler, siger Skole og Forældres landsformand Benedikte Ask Skotte.

Skolebestyrelsens indflydelse
Når det gælder skolebestyrelsens mulighed for at påvirke undervisningens kvalitet, står det ifølge undersøgelsen også dårligst til på de store skoler. Skolebestyrelsesformændene giver deres muligheder for at påvirke undervisningskvaliteten en gennemsnitsscore på 6 for alle skoler, mens skoler over 800 elever kun scorer 5,4 i gennemsnit.

– Vores medlemmer oplever de bedste muligheder for at påvirke undervisningen på små skoler. Det tyder på, at forældrenes indflydelse er størst på små skoler. Derfor er jeg bekymret over forældreindflydelsen i de mange skoler, der bliver lagt sammen i øjeblikket. Jeg mener vi skal overveje, hvordan forældreindflydelsen kan styrkes i folkeskolen, især på de store skoler, siger Benedikte Ask Skotte.

450 skolebestyrelsesformænd fra folkeskoler i hele Danmark har deltaget i Skole og Forældres undersøgelse.

Yderligere kommentarer: Landsformand Benedikte Ask Skotte, mobil: 22 57 49 88

Læs undersøgelsen

Udgivet den

8. juni 2011

af

fzb

Læs også

21.11.15
Landsmøde vil have konkrete mål for dannelse i folkeskolen
Dannelse i folkeskolen var i fokus på Skole og Forældres landsmøde, hvor Rasmus Edelberg blev valgt til ny næstformand.
09.09.15
Reformens hensigt om skoledagens længde skal overholdes
Ny undersøgelse viser, at næsten halvdelen af folkeskolerne har skemaer på mellemtrin og udskoling, der er længere end forudsat i folkeskolereformen.