Positivt at måltal for inklusion droppes

Positivt at måltal for inklusion droppes

En regeringsnedsat ekspertgruppe har netop offentliggjort et eftersyn af inklusion i folkeskolen. Konklusionen er blandt andet, at der skal være en større opmærksomhed på den enkelte elevs faglige udvikling og trivsel.

Regeringens ekspertgruppe har i dag offentliggjort deres eftersyn af inklusion i folkeskolen. Ekspertgruppen opfordrer til, at målsætningen om, at 96 procent af alle skolebørn skal inkluderes i den almindelige undervisning droppes. I stedet vil ekspertgruppen have mere fokus på det enkelte barns faglige udvikling og trivsel.

- I Skole og Forældre er vi meget glade for, at inklusion nu skal handle om børn og ikke tal. Det handler om, at flere børn skal have et bedre skoletilbud. Så må vi se, hvor det fører os hen, også selv om det kommer til at koste nogle penge, siger landsformand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

Det fremgå af ekspertgruppens rapport, at inklusion fungerer bedst på de skoler, hvor skolebestyrelsen har lavet retningslinjer for inklusion. Derfor anbefaler ekspertgruppen, at alle skolebestyrelser laver principper for, hvordan inklusionen skal fungere på deres skole.

- Jeg kan sige helt klart, at skolebestyrelserne er parat til at tage større ansvar for inklusion. Vi har i Skole og Forældre allerede nogle glimrende materialer til skolebestyrelserne på inklusionsområdet, siger Mette With Hagensen.

Ekspertgruppen fremhæver også, at skolerne skal fokusere på at skabe inkluderende fællesskaber, hvor der er plads til alle børn.

- Det er helt rigtigt set af ekspertgruppen, at fokus skal flyttes fra at inkludere et enkelt barn med en diagnose til at skolerne generelt skal stræbe efter at skabe rummelige fællesskaber, hvor der er plads til alle, siger Skole og Forældres formand.

Hun undrer sig dog over, at ekspertgruppen foreslår at nedprioritere elevplanerne.

- De individuelle elevplaner er et af redskaberne til at nå ekspertgruppens mål om at få større opmærksomhed på den enkelte elevs faglige udvikling og trivsel, så her er kæden tydeligvis hoppet af for ekspertgruppen. Jeg vil opfordre politikerne til at se bort fra ekspertgruppens anbefalinger om elevplaner. Elevplanerne er en del af det skole-hjem-samarbejde, som ekspertgruppen gerne vil styrke og samarbejdet med forældrene skal forstærkes, ikke forringes, siger Mette With Hagensen.

Skole og Forældres materialer om skolebestyrelsernes arbejde med inklusion kan findes på www.inklusionsklar.dk

Yderligere kommentarer: Landsformand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen, mobil 31 71 63 78

Udgivet den

11. maj 2016

af

sp

Læs også

03.11.14
Kommunerne svigter indeklimaet på skolerne
Ny undersøgelse viser, at seks ud af 10 skoler har problemer med indeklimaet.
29.04.11
Forældresynspunkter om skolerne i Kalundborg
Forældre i Kalundborg vil have deres synspunkter om den lokale skole frem