Spændende debatoplæg fra Danske Skoleelever

Spændende debatoplæg fra Danske Skoleelever

Danske Skoleelevers debatoplæg ”Elevernes værdikamp” rummer mange gode forslag, mener Skole og Forældre, der opfordrer skolebestyrelserne til at diskutere oplægget.

Debatoplægget ”Elevernes værdikamp” er Danske Skoleelevers bud på, hvordan folkeskolen bliver bedre.

- Det er et spændende oplæg eleverne har lavet. Forslagene er meget konkrete og der er gode linjer i oplægget i forhold til inddragelse af eleverne i deres egen skolegang, siger Skole og Forældres formand Benedikte Ask Skotte.

Blandt forslagene i oplægget er disse:

  • Flere faggrupper som undervisere
  • Elever på 9. klassetrin skal undervise
  • Oprettelse af sprogcenter
  • Niveaudeling i en del af skoletiden
  • Eleverne sammensætter selv 20 % af deres skema
  • Obligatoriske projektopgaver i 6.-9. klasse
  • Elevundersøgelse som element i skolens kvalitetsrapport
  • Elever evaluerer
  • Elevtimer
  • Undervisning ude i virkeligheden

- Jeg vil opfordre skolebestyrelserne til at diskutere elevernes oplæg på et skolebestyrelsesmøde. Det er vigtigt, at elevernes forslag til, hvordan folkeskolen kan blive bedre faktisk bliver realitetsbehandlet ude på skolerne, siger Benedikte Ask Skotte.

Læs hele oplægget fra Danske Skoleelever ”Elevernes værdikamp”.

Udgivet den

24. maj 2012

af

fzb

Læs også

21.03.13
Ny forældreguide om faglig læsning og skrivning
I forbindelse med Vi læser for livet projektet har Danmarks Lærerforening og Skole og Forældre udgivet en guide til forældrene om faglig læsning og...
18.11.17
Elevernes undervisningsmiljø i fokus på Skole og Forældres landsmøde
De delegerede på Skole og Forældres landsmøde vedtog et arbejdsprogram for foreningen i 2018, der blandt andet har fokus på bedre undervisningsmiljø...