Læseplaner
Folkeskolelovens § 10, stk. 3 bestemmer, at undervisningens indhold skal fremgå af skolernes læseplaner. Disse skal beskrive den udvikling i indholdet i undervisningen, der tilrettelægges med henblik på at nå kompetencemålet.
Skolebestyrelsen kan udarbejde forslag til læseplanerne for hvert af skolens fag. Det sker på grundlag af de vejledende læseplaner, som Undervisningsministeriet har udsendt. Disse kan findes på undervisningsministeriets hjemmeside.
Skolernes læseplaner godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 3. Når de lokale læseplaner er endeligt godkendt af kommunalbestyrelsen, er de bindende og dermed fælles for den enkelte skole.
Undervisningsministeriet lægger op til, at læseplanerne skal være rummelige og give plads til fordybelse, overblik og sammenhæng. Det er vigtigt, at udgangspunktet er elevernes behov.
Læseplanerne kan også være et udgangspunkt for en stadig dialog mellem lærere og elever om arbejdet i klassen. På samme måde kan disse være grundlaget for orienteringen af forældrene om skolens undervisning, eksempelvis på et forældremøde.
Skolebestyrelsen har en initiativforpligtelse til at tage stilling til, om der ønskes lokale læseplaner på skolen. Er det tilfældet, er det skolelederens ansvar, at der udarbejdes lokale læseplaner.