Frisør eller fysioterapeut? Regnskabsassistent eller revisor? Måske diskuterer I også fremtidsplaner hjemme hos dig, hvor elever i 8. 9. og 10. klasse skal afgøre, hvilken ungdomsuddannelse de vil i gang med. Få styr på, hvordan det foregår her.
Det er vigtigt, at de unge ikke er bange for livet og kan tåle nogle tæsk. Fremtidsforsker giver sit bud på, hvilke kompetencer, der kan ruste eleverne til fremtidens arbejdsmarked.
Læs, hvordan en psykolog, en uddannelsesvejleder og en fremtidsforsker mener, at forældre kan styrke kompetencer hos deres barn, der gør det uddannelsesparat.
"Mange fratager deres børn de valg i livet, der kan gøre dem lykkelige på den lange bane, fordi de er for behagesyge og lader deres børn slippe for det hårde arbejde.”
I en uge bliver Humlebæk Skole forvandlet til en hel by, hvor eleverne prøver kræfter med forskellige erhverv og får en forsmag på fremtidens arbejdsliv.
Flere virksomheder "adopterer" skoleklasser. Undervisningen bliver mere spændende samtidig med, at det giver eleverne et indblik i uddannelses- og jobmuligheder.
Læs bl.a. om frivillige mentorer fra erhvervslivet, der samler 12-15 årige skoletrætte elever op og giver dem ekstra støtte, som kan blive afsæt for en ungdomsuddannelse.
Forsker: ”Som det er i dag, kan vurderingen let blive tilfældig. I princippet kan en elev vurderes uddannelsesparat af én lærer og ikke parat af en anden lærer,”
"Det er som at begynde helt forfra, når afslutningen af folkeskolen nærmer sig og man som forældre skal til at forholde sig til overgangen til ungdomsuddannelser.”