Pressehåndtering - Guide til at komme i kontakt med journalister på lokalaviser og lokalradioer.

Pressehåndtering - Guide til at komme i kontakt med journalister på lokalaviser og lokalradioer.

I denne guide giver vi jer inspiration til, hvordan skolebestyrelser og lokalafdelinger kan lave materiale, der taler ind i den virkelighed. Det består af en række gode råd, som altid er værd at overveje, inden I tager kontakt til en lokalavis eller en lokalradio. Og det består af nogle skabeloner, som I kan bruge som inspiration, når I ønsker at sende materiale til de lokale journalister.

Helt overordnet

Dyrk kontakten til det lokale medie. Ugeaviser bliver læst meget. Som aktive i skolebestyrelser og lokalafdelinger er i engagerede i lokalsamfundet, og i kommunerne elsker de engagement.

Journalister i lokalmedier skal producere meget stof på kort tid, så hvis I gør arbejdet nemt for dem, er der god chance for omtale. Det kan være grænseoverskridende at ringe eller skrive til en journalist og sige ”nu har vi lavet det her”, men stol på, at det vil blive godt modtaget, hvis I har blik for nyhedskriterierne, gode billeder og citater. Det behøver ikke være tungt og langt men relevant.

Forberedelse

Overvej, hvad I gerne vil opnå med jeres henvendelse. Det kan fx være:

  • Besøg af journalist til et arrangement?
  • Omtale af et arrangement?
  • Bidrag til en debat?

Typisk er udgangspunktet oplagt. I sidder med noget og tænker ”Måske kan vi få det her dækket af lokalavisen”. Og hvis I ikke tænker det, så vil opfordringen her være, at I gør det til en vane at gøre jer den overvejelse.

Nyhedskriterier

Når I overvejer, hvad der gør historien relevant for lokalmediet, kan I med fordel tage udgangspunkt i journalistikkens nyhedskriterier, som I en lidt udvidet version kaldes VISAK+E. Det står for Væsentlighed, Identifikation, Sensation, Konflikt og Eksklusivitet.

Overvej, hvordan jeres historie kan spille på et eller flere af nyhedskriterierne:

  • Væsentlighed

Hvorfor betyder det noget? Det handler om omfang og konsekvens. Jo flere, der berøres, og jo tydeligere følgevirkningerne er, jo større er nyheden efter dette kriterium.

Eksempel: ”Budgetændringen rammer 4.200 elever på 17 skoler efter sommerferien.”

  • Identifikation

Kan læseren leve sig ind i historien? Mennesker, navne, hverdagsscener gør stoffet nærværende.

Eksempel: ”Alma i 3. B pendler mellem to hjem – uden mobil i pausen kan hun ikke koordinere med sin mor eller far.”

  • Sensation

Hvad er mest markant eller overraskende? Ordet ”sensation” er lidt misvisende. Det handler sådan set bare om det specielle eller særlige.

Eksempel: ”Fraværet er faldet, siden X-skolen indførte to lærere i alle indskolingstimer”, eller: ”Rekordmange opstiller til skolebestyrelsesvalget”

  • Aktualitet

Hvad er det nye – og hvornår?

  • Konflikt

Hvad er der uenighed om?

Eksempel: ”Skolebestyrelsesformand uenig med skoleudvalget: Lokal frihed virker bedre”, eller ”Kommunen skærer i SFO-åbningstider, men forældrene kan ikke nå at hente.”

  • Eksklusivitet

Hvad får journalisten kun her? Unikke data, adgang, cases eller dokumenter.

Eksempel: ”Første åbne debatmøde på torsdag – vi stiller to forældre-cases + foto til rådighed.” eller ”Egen mini-analyse af vikardækning på kommunens skoler – metode og tabeller vedlagt”

Den optimale pakke til journalisten

  • Kontaktinformation med navn, telefonnummer og email.
  • Tekst. Uanset om formen er en pressemeddelelse, et læserbrev eller en personlig henvendelse til en journalist om en mulig historie, skal der være en tekst, som fanger journalistens interesse. Se forskellige skabeloner længere nede.
  • Billede(r). For medier betyder det meget at have billeder til deres historier, så det betaler sig at gøre noget ud af det. Mere om det herunder.
  • Kontaktinfo på kilder/cases, som journalisten må kontakte. Gerne med en sætning eller to om, hvad kilden eller casen har oplevet, eller hvad deres budskab er.
  • Citater. En tommelfingerregel er, at man i en pressemeddelelse skriver fakta og kontekst i brødteksten og holdninger, vurderinger og følelser i citater. Fx brødtekst: ”Stemmeprocenten til skolebestyrelsesvalget satte rekord.” Citat: ”Det er glædeligt, at så mange forældre engagerer sig. Det viser, at vores arbejde i skolebestyrelsen gør en forskel, siger skolebestyrelsesformand Børge Børgesen.”

Tip til billedmateriale

  • Sørg for høj teknisk kvalitet, altså skarpe billeder med max pixels
  • Sørg for samtykke fra personer på billedet
  • Husk info til kreditering: Hvem har taget billedet?
  • Skriv gerne forslag til billedtekst
  • Tænk over motivet – mere om det herunder…

Ligesom teksten, spiller billeder også sammen med nyhedskriterierne, så her er nogle tips til motiver, lokalmedier vil elske:

  • Mennesker i handling (Identifikation og Aktualitet): Navngivne personer, der gør noget: Forældre der afleverer, håndværkere i klasselokalet. Helst ikke opstilling i række.
  • Konsekvens i én ramme (Væsentlighed): Billeder, der viser omfang: tomme pladser i SFO, kø ved PPR, to sammenlagte klasser i sportshal.
  • Tydelig lokal forankring (Aktualitet): Skilt ved skolen, kendt gavl, busstoppestedet – så læseren ser, det er “her”.
  • Kontrast/”aha” (Sensation): Før/efter (renovering, nye regler), stor/lille (tårn af mobiltelefoner vs. “mobilfri zone”-skilt)
  • Uenighed - fair og rolig (Konflikt): To parter i samme motiv (bestyrelsesformand i dialog med udvalgsformand), whiteboard med for/imod-kolonner.
  • Adgang ingen andre har (Eksklusivitet): Bag kulisserne før åbning, dokumentgennemgang med hænder synlige, case-familie i hjemmemiljø.

DOWNLOAD SKOLE OG FORÆLDRES PRESSEKIT TIL SKOLEBESTYRELSER OG LOKALAFDELINGER

Foto af Greta Hoffman

Senest opdateret den

2. oktober 2025

af

ml

Læs også

02.10.25
Forretningsorden - Skolebestyrelsens spilleregler
En forretningsorden gør jeres arbejde i skolebestyrelsen mere effektivt, fordi alle parter bedre undgår misforståelser om deres opgaver.
28.05.25
Onlinetræf med Skole og Forældres formand og næstformand
Folketinget har med folkeskolens kvalitetsprogram sendt et signal til kommunerne om, at skolebestyrelser skal have en stærkere stemme i skolens...