Skole hjem samarbejde
I Folkeskolelovens §2 stk. 3 står der, at elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.
Skole hjem samarbejde hviler derfor på et meget fornemt grundlag og er en meget vigtig del af skolens arbejde. Der bør derfor altid være et meget forpligtigende samarbejde mellem forældrene og skolens ledelse og medarbejdere. Der kan først og fremmest være tale om samarbejdet omkring den enkelte elevs skolegang. Det er af stor betydning for elevernes trivsel, at dette samarbejde er konstruktivt og meningsfyldt for forældrene.
Dernæst er der samarbejdet omkring den enkelte klasse. Dette samarbejde handler både om undervisningen og klassens sociale liv. Der kan være tale om klassemøder om klassens arbejde og problemstillinger i den enkelte klasse og emner af mere generel karakter om børns udvikling og opdragelse. Klassens kontaktforældre kan spille en vigtig rolle som dem, der får samarbejdet omkring klassen til at fungere godt.
Skole hjem samtaler er også en vigtig del af skole hjem samarbejdet. Her kan elevplanerne blive en aktiv del af samtalerne mellem skole og hjem.
Samarbejdet i skolebestyrelsen er ligeledes af uhyre stor betydning. Her fastlægges principperne for skolens forældresamarbejde, jf. folkeskolelovens § 44 stk. 2 nr. 2. Skolebestyrelsens holdning til skole hjem samarbejde har stor betydning for elevernes og hele skolens trivsel.
Et af de grundlæggende redskaber i skole hjem samarbejdet i dag er Forældreintra.