Test
Testene er et pædagogisk redskab til lærerne, der kan bidrage til den videre tilrettelæggelse af undervisningen. Derved kan undervisningen bedre målrettes den enkelte elevs behov.
De nationale test er:
- it-baserede – eleverne besvarer testene på en computer.
- selvscorende – lærerne skal ikke selv rette testene, men får leveret resultaterne.
- adaptive – testene tilpasser sig den enkelte elevs niveau undervejs i testforløbet.
At testene er adaptive medfører, at eleverne først møder tilfældigt udtrukne mellemsvære opgaver, og alt efter om de svarer rigtigt eller forkert, får de sværere eller lettere opgaver.
Testene er web-baserede og gennemføres hvert år i perioden 1. februar-30. april
Der gennemføres test i følgende fag og klassetrin:
- Dansk med fokus på læsning på 2., 4., 6. og 8. klassetrin.
- Engelsk på 7. klassetrin.
- Matematik på 3. og 6. klassetrin.
- Geografi på 8. klassetrin.
- Biologi på 8. klassetrin.
- Fysik/kemi på 8. klassetrin.
Testresultaterne for den enkelte skole må ikke offentliggøres. Forældrene skal underrettes skriftligt om deres børns testresultater set i forhold til det samlede landsresultat, og oplysninger om opfølgningen på testresultaterne skal fremgå af elevplanen.
Skolelederen kan foretage udtræk af skolens samlede resultater set i forhold til landsgennemsnittet, af de enkelte klassers gennemsnitsprofil, samt af lister over de enkelte elevers resultater. Som led i skolebestyrelsens tilsyn med undervisningen kan skolebestyrelsen udbede sig alle oplysninger om testresultater, undtagen resultaterne af de enkelte elevers test.
Læs mere i bekendtgørelse nr. 1000 af 26/10/2009 om afholdelse af test i folkeskolen.
Se også: Evaluering