Spændende debatoplæg fra Danske Skoleelever
Debatoplægget ”Elevernes værdikamp” er Danske Skoleelevers bud på, hvordan folkeskolen bliver bedre.
- Det er et spændende oplæg eleverne har lavet. Forslagene er meget konkrete og der er gode linjer i oplægget i forhold til inddragelse af eleverne i deres egen skolegang, siger Skole og Forældres formand Benedikte Ask Skotte.
Blandt forslagene i oplægget er disse:
-
Flere faggrupper som undervisere
-
Elever på 9. klassetrin skal undervise
-
Oprettelse af sprogcenter
-
Niveaudeling i en del af skoletiden
-
Eleverne sammensætter selv 20 % af deres skema
-
Obligatoriske projektopgaver i 6.-9. klasse
-
Elevundersøgelse som element i skolens kvalitetsrapport
-
Elever evaluerer
-
Elevtimer
-
Undervisning ude i virkeligheden
- Jeg vil opfordre skolebestyrelserne til at diskutere elevernes oplæg på et skolebestyrelsesmøde. Det er vigtigt, at elevernes forslag til, hvordan folkeskolen kan blive bedre faktisk bliver realitetsbehandlet ude på skolerne, siger Benedikte Ask Skotte.
Læs hele oplægget fra Danske Skoleelever ”Elevernes værdikamp”.