Her finder du en række artikler, som især handler om, hvordan du som forælder kan bidrage til at bekæmpe mobning og medvirke til at skabe mere trivsel i dit barns klasse.
Sammenhold omkring børn giver sammenhold mellem børn. Et godt forhold mellem elevernes forældre har en stor betydning for elevernes trivsel og fællesskab i klassen.
Undersøgelse viser, at når forældre inddrages i skolens arbejde med trivsel, forbedres undervisningsmiljøet, elevernes trivsel stiger og fællesskabet styrkes.
Ph.d.-forsker Helle Plauborg: Faglighed og trivsel er uadskillelige. Det er måden, læreren tilrettelægger sin undervisning på, der fremmer og styrker trivslen allerbedst.
"Løsningerne findes i fællesskabet. Lykkes det at ændre klassekulturen, så alle føler sig som en del af klassens sociale og faglige fællesskab, så øges trivslen blandt alle børn.”
”Jeg tror ikke på, at forældrene skal bære deres børn gennem konflikterne, for så bliver livet dæleme hårdt, når man bliver voksen og mor og far ikke er der til at hjælpe mere.”
På Ikast Østre Skole har lærere, pædagoger og forældre været på kursus i den pædagogiske metode, PALS. Den fælles indsats har gjort eleverne gladere og dygtigere.
På Sofienborgskolen afspejler ønsket om at være en skole, hvor alle trives, sig i hver en afkrog af skolens daglige virke. Læs hvordan skolen arbejder med trivsel her.
Når styringen lægges hos eleverne, bliver undervisningen mere meningsfuld, og eleverne får lyst til, og ansvarsfølelse for, at skabe den bedste trivsel i klassen.
98 procent af de danske skoler har en omsorgsplan klar for elever, der oplever en krise. Men mange skoler mangler en kultur for at hjælpe eleverne efter den første kaotiske tid.
Mindre stress, dejlig søvn og bedre balance. Der er tilsyneladende store fordele at hente for dit barn, hvis I sammen begynder at meditere eller træne mindfulness.
Flere og flere børn bliver stressede og viser symptomer som vrede, angst og besvær ved at falde i søvn. Børnemeditationer kan hjælpe dit barn til at komme i balance, lover bogen ”Hjerternes Dal”.