Her kan du blandt andet læse om, hvordan du sammen med dit barn får skabt en god stemning omkring det at lave lektier. Du kan desuden læse forskellige eksperters syn på, hvad der virker og ikke virker, når det drejer sig om hjemmearbejde.
”Traditionelt hjemmearbejde har en forsvindende lille effekt, og den bliver ringere jo yngre eleverne er,” forklarer den internationale forsker, John Hattie.
Lærere skal blive bedre til at bruge lektierne bevidst, hvis de skal styrke elevernes læring. Lærer Adam Valeour opfordrer skoler til at udarbejde en politik for anvendelsen af lektier.
To skoler har afprøvet en ny form for hjemmearbejde, hvor forældrene bliver inddraget. Både børn, forældre og lærere er enige: Det er sjovere og eleverne lærer mere.
”Lektier virker. Det er måden man gør det på, der ikke virker. Forældre ender tit med at have en negativ effekt på børnenes lyst til at læse lektier, fordi de selv mangler overskuddet.”
Da forældrene på Lergravsparkens Skole fik at vide, at det var slut med lektier, blev de bekymrede. Men eleverne er faktisk blevet dygtigere uden hjemmearbejde.
Et fagligt løft og mere engagerede børn. På Erritsø Fællesskole forbereder eleverne sig til næste skoledag ved at se undervisningsvideoer med forældrene derhjemme.
”Forældre kan gøre den største forskel for deres børns læring ved at hjælpe dem til at se målet med arbejdet i skolen og gøre det tydeligt for dem, hvordan de opnår det.”
Innovative og kreative børn skal have numsen væk fra skolebænken og ud for at udforske, afprøve og eksperimentere. Det mener hjerneforsker, Kjeld Fredens.