Det er vigtigt, at folkeskolen uddanner vores børn, men ligeså vigtigt er det, at de bliver dannede mennesker. Men hvad er dannelse, hvorfor er det vigtigt, og hvordan arbejder skolerne med vores børns dannelse? Bliv klogere på det i artiklerne.
Danske skoleelever har en stor viden om demokrati og sociale og politiske spørgsmål. Men når der skal tages beslutninger på skolen, oplever eleverne ikke, at de bliver inddraget.
Eksempler på dannelse: Bevidsthedsgørende boldspil, en stomp-symfoni eller elever, der bygger energibesparende miniature huse for at gøre bæredygtighed konkret.
”Jeg synes helt generelt, at forældrenes opbakning til elevernes skolegang er utrolig vigtig. Det er den mest afgørende faktor overhovedet for, at eleverne lærer noget.”
”Vil vi opdrage vores børn til at være livsduelige samfundsborgere og styrke deres karakterdannelse, må vi også være klar til at investere tid og nærvær.”
Elever kan ændre deres nære verden, hvis de tør. Få her gode råd fra to voksne, der internt og eksternt arbejder på, at den næste generation vil gøre en forskel.
Børn har ret til at blive hørt, og til en god skolegang. Det ved eleverne på 22 danske UNICEF rettighedsskoler, hvor undervisningen og det psykiske miljø baseres på børnekonventionen.