Hver tredje forældre mener, at skolen kun i ringe grad formår at motivere deres barn. Forskning peger på fem elementer, der kan skabe motiverende undervisning.
Lærer: ”Det er vigtigt, at eleverne er helt klar over, hvad begrundelsen er for bedømmelsen af deres opgave og ved, hvordan de kan forbedre det. Ellers giver det ingen mening.”
Lærer: ”Det er vigtigt, at der er humor og venskab mellem elever og lærere, og at vi som medarbejdere også hele tiden lærer. Ellers kan vi ikke forvente, at eleverne udvikler sig.
Lærer: ”Vi stiller store krav til eleverne, og vi har store forventninger til, hvad de yder, og hvad de kan. Al forskning viser, at store forventninger giver de bedste resultater,”
Har du også tænkt på, hvordan du kan støtte dit barn i at lære? Læs, hvordan en ekspert i synlig læring mener, at man som forælder bedst kan støtte sit barns læring.
Elever kan ændre deres nære verden, hvis de tør. Få her gode råd fra to voksne, der internt og eksternt arbejder på, at den næste generation vil gøre en forskel.