Skole og Forældres har udformet en politik for forældreansvar, som er foreningens bud på hvordan man som bestyrelse kan skabe et overblik over, hvem der har ansvar for hvad, og hvornår.
Skole og Forældre har udformet et bud på en politik for at højne kvaliteten i undervisningen, så folkeskolen kan opnå den øgede trivsel og faglighed, som er et af målene med folkeskolereformen.
Det vigtigste for forældrene er at lære hinanden og lærerne at kende. Det er de voksne, der skal danne det netværk omkring klassen, der giver børnene en tryg hverdag.
Forskningen viser, at forældrenes aktive deltagelse har en positiv indflydelse på børns læring og trivsel. Derfor vil skolen gerne samarbejde med forældrene.
Lærere vælger en differentieret, individuel og direkte kontakt, når skole-hjem-samarbejdet skal lykkes med forældre, der af sociale eller kulturelle årsager har svært ved at tage aktivt del i samar
I "Hjem og skole" fremlægger og diskuterer Thomas Nordahl forskning i skole-hjem-samarbejdet. Han analyserer forældrenes og skolens rolle og betydning for børns og unges læring og udvikling.
Hvordan skaber man en god dialog med forældrene? Og hvordan kan skolen tilrettelægge forældresamarbejdet på nye måder, så alle forældregrupper inddrages?