Folkeskolens forældre: Indskolingselever skal have fri senest kl. 13.30
En undersøgelse, som Skole og Forældre har foretaget blandt folkeskolens forældre, viser, at langt hovedparten af forældrene ikke ønsker, at skoledagen i folkeskolen skal være længere end til omkring kl. 13.30, 14 og 15 i henholdsvis indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen.
Tabel 1: Hvilken længde skal skoledagen have? (Se tabel i stor udgave)
Respondenter: 802 forældre til børn i folkeskolen. Undersøgelse gennemført 25/9-5/10 2020. Pct.-sum ikke præcis pga. afrunding.
- Det er meget få forældre, der synes skoledagen skal vare længere end til kl. 13.30 i indskolingen, kl. 14 på mellemtrinnet og kl. 15 i udskolingen. Det synes jeg, politikerne skal sigte efter, siger Skole og Forældres næstformand, Cecilie Harrits.
De nyeste undersøgelser fra Børne- og Undervisningsministeriet om skoledagens længde fra skoleåret 2019/2020 viser, at 43 procent af 9. klasserne har skoledage mindst en dag om ugen til efter kl. 15.
79 procent af 6. klasserne har mindst en dag om ugen til efter kl. 14.30, og 14 procent af 3. klasserne har mindst en dag om ugen til efter kl. 14.
- Som jeg ser det, er der visdom i forældrenes ønske om skoledage, der maksimalt varer til kl. 13.30, 14 og 15. Forældrene har en god fornemmelse for, hvor lang tid deres børn kan koncentrere sig og for hvilke balancer, der skal være mellem skoletid, fritidsaktiviteter og tid med familien. Det synes jeg, vi skal lytte til, siger næstformand Cecilie Harrits.
Der er et åbent samråd i Folketinget med børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) torsdag den 22. oktober om skoledagens længde. Hvis skoledagen skal forkortes, rejser det spørgsmålet om, hvordan skoledagen skal forkortes.
- Mit forslag er, at man kigger bredt på timetallet og organiseringen i folkeskolen. Det er vigtigt at opretholde både bevægelse, åben skole og muligheden for lektiehjælp. Pædagogerne skal fortsat være en del af børnenes skoletid. En kortere skoledag må ikke blive en spareøvelse. Man skal se på, hvordan man kan skabe en varieret skoledag med høj kvalitet. Coronatiden har vist os, at flere voksne i undervisningen kan være en del af svaret. Samtidig skal fritidstilbuddene tilføres flere ressourcer, hvis åbningstiderne udvides, siger Cecilie Harrits.
802 forældre til børn i folkeskolen har besvaret Skole og Forældres undersøgelse, der er gennemført i perioden 25/9 – 5/10 2020.
Yderligere kommentarer: Cecilie Harrits, næstformand, Skole og Forældre, mobil 28405030