Forretningsorden - Skolebestyrelsens spilleregler
En forretningsorden gør jeres arbejde i skolebestyrelsen mere effektivt, fordi det er her, at I sætter rammerne for jeres samarbejde - både med hinanden og med skolelederen. En forretningsorden gør det tydeligt, hvad I kan have af forventninger til hinanden ved at beskrive, hvem der har ansvaret for hvilke opgaver. Hvem har ansvaret for at lave dagsordner? Hvornår skal referatet være offentliggjort? Hvordan organiserer vi vores samarbejde mellem møderne? Hvem er kontaktperson, hvis man bliver kontaktet af presse og medier? Det er alt sammen spørgsmål, man kan afklare i sin forretningsorden, så man bedre undgår forvirring, misforståelser og konflikter.
Tjek jeres styrelsesvedtægt
Jeres kommunale styrelsesvedtægt kan have sat en ramme for, hvad jeres forretningsorden som minimum skal indeholde. F.eks. sætter nogle kommuner en ramme for, hvornår skolebestyrelsen er beslutningsdygtig. De fleste steder er skolebestyrelser beslutningsdygtige, når mere en halvdelen af medlemmerne er tilstede. Dvs. på tværs af forældrerepræsentanter, elever og medarbejdere. Men nogle steder tilføjer man krav om, at forældrerepræsentanterne altid skal være i flertal med en formulering á la: "Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af medlemmerne er til stede og de forældrevalgte medlemmer er i flertal." Fordelen ved en sådan tilføjelse er, at man sikrer sig, at der ikke bliver taget beslutninger henover forældrerepræsentanternes hoveder. Omvendt er ulempen, at beslutningsprocessen bliver mindre fleksibel, fordi man lettere risikerer, at skolebestyrelsen ikke kan tage de relevante beslutninger, hvis der f.eks. kommer afbud fra for mange forældre til et møde.
Hvad skal der stå i en forretningsorden?
En forretningsorden skal gøre det tydeligt, hvilke opgaver og ansvarsområder der ligger hos henholdsvis skolelederen, formanden, de øvrige menige medlemmer (medarbejderne og eleverne) og evt. hos en næstformand. En forretningsorden bør også beskrive, hvornår bestyrelsen er beslutningsdygtig, fastsætte tidsfrister for indkaldelse, forslag til dagsordenspunkter, udsendelse af dagsorden osv. Og den bør beskrive, hvordan man samarbejder internt i skolebestyrelsen, og hvordan man samarbejder med skoleledelsen.