Fire ugers tabt undervisning er et alvorligt problem og timerne skal indhentes
Tre ud af fire forældre til børn i folkeskolen mener, at det er alvorligt eller meget alvorligt, at deres børn har mistet fire ugers undervisning som følge af konflikten mellem KL og Danmarks Lærerforening.
Det viser en undersøgelse, som Skole og Forældre har lavet blandt sine medlemmer.
- Forældrene tager det meget alvorligt, at deres børn nu har mistet fire ugers skolegang. Forældrene er optaget af, at børnene får undervisning og er sammen med lærerne. Mange elever fik ingen undervisning i skolen i fire uger i april 2013. Det er alvorligt, siger Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen.
Ifølge et stort flertal blandt de danske skoleforældre kan kommunerne også droppe enhver plan om at bruge de sparede lønkroner fra skolekonflikten til andet end undervisning.
Skole og Forældres undersøgelse viser, at tre ud af fire forældre mener, at alle eller hovedparten af de tabte timer skal indhentes inden deres børn går ud af folkeskolen.
- Det er et tydeligt signal fra forældrene om, at de sparede lønkroner skal bruges på at indhente de tabte timer. Konflikten skal ikke bruges som undskyldning til blot at leve op til minimumstimetallet. Forældrene vil have de tabte timer tilbage, siger Mette With Hagensen.
Skole og Forældres undersøgelse er foretaget i perioden 15. - 25. april 2013 og omfatter 986 besvarelser fra et tilfældigt udvalgt udsnit af Skole og Forældres medlemmer. De er alle er forældre til skolebørn og samtidig medlem af en skolebestyrelse på en folkeskole i Danmark.
Yderligere kommentarer: Landsformand, Skole og Forældre, Mette With Hagensen, Mobil: 31 71 63 78