Gratis kursus til forældre, der har børn med ordblindhed

Gratis kursus til forældre, der har børn med ordblindhed

Skole og Forældre tilbyder i samarbejde med VUC et landsdækkende gratis kursus til forældre, der har børn med ordblindhed, og hvis barn går på en af Skole og Forældres medlemsskoler.

Mange forældre til børn med ordblindhed har nemlig svært ved at give den rigtige hjælp derhjemme, når deres børn fx skal lave skrive -og læselektier og bruge deres hjælpemidler som IT-rygsæk og Apps. Årsagen er, at det er meget forskelligt, hvad kommunerne tilbyder af støtte – og nogle steder er der slet ingen tilbud til forældrene. Med kurset ønsker vi at give alle forældre, der har børn med ordblindhed og uanset hvor i landet, de bor, de nødvendige værktøjer og teknikker til at støtte deres barn. Og samtidig give dem mulighed for at opbygge et netværk med andre forældre i samme situation.

 "Vi er glade for at kunne tilbyde det gratis kursus, som vil hjælpe forældre med at støtte deres børn bedre. Det er vigtigt, at forældre har adgang til de rette ressourcer, så de kan være en aktiv del af deres barns læringsproces," siger formand for Skole og Forældre Rasmus Edelberg. 

Tilmelding til kurset kan ske her: www.vucudvikling.dk/samarbejde-med-skole-og-foraeldre-kurser/ 

Fakta

Ordblindhed er et medfødt og usynligt handicap, der giver den ordblinde vanskeligheder, når der skal læses og skrives. For ordblinde tager det lang tid at omsætte bogstaver til sproglyde, som er nødvendige for at danne ord. Man ved ikke præcist, hvor mange ordblinde der er i Danmark, men man regner med, at omkring 7-8 % (mere end 400.000) af den danske befolkning er ordblinde. Kilde: https://www.ordblindeforeningen.dk/ 

Udgivet den

11. oktober 2024

af

mas

Læs også

10.10.24
Regeringen vil gøre det sværere at komme i det almene gymnasium
Regeringen vil oprette et nyt erhvervs- og professionsrettet gymnasium (epx), nedlægge 10. klasse og hæve karakterkravet til 6 for at komme på det...
Uro
30.09.24
Ministerens fokus på sanktionsmuligheder løser ikke de reelle udfordringer
Debatindlæg af Rasmus Edelberg og Regitze Spenner Ishøy, bragt i Skolemonitor d. 30/9 2024