Højere undervisningskvalitet i små skoler
Når kommunerne nedlægger og sammenlægger skoler, henvises der ofte til at undervisningens kvalitet er bedre på de store skoler.
Det stemmer ikke med skolebestyrelsesformændenes oplevelse.
En ny undersøgelse, som Skole og Forældre har foretaget blandt skolebestyrelsesformænd på danske folkeskoler, viser, at små skoler vurderes til at have en bedre undervisningskvalitet end større skoler.
Skolebestyrelsesformændene i Skole og Forældres undersøgelse vurderer undervisningskvaliteten til en gennemsnitsscore efter 12-skalaen på 8,3 på skoler mellem 200-800 elever, mens skoler under 200 elever får en gennemsnitsscore på 9,0.
- Når man overvejer skolestrukturen i en kommune, skal det vigtigste være undervisningens kvalitet og elevernes trivsel. Vores undersøgelse viser, at skolebestyrelsesformændene ikke oplever, at undervisningskvaliteten er bedre på store skoler, end på små skoler, siger Skole og Forældres landsformand Benedikte Ask Skotte.
Skolebestyrelsens indflydelse
Når det gælder skolebestyrelsens mulighed for at påvirke undervisningens kvalitet, står det ifølge undersøgelsen også dårligst til på de store skoler. Skolebestyrelsesformændene giver deres muligheder for at påvirke undervisningskvaliteten en gennemsnitsscore på 6 for alle skoler, mens skoler over 800 elever kun scorer 5,4 i gennemsnit.
– Vores medlemmer oplever de bedste muligheder for at påvirke undervisningen på små skoler. Det tyder på, at forældrenes indflydelse er størst på små skoler. Derfor er jeg bekymret over forældreindflydelsen i de mange skoler, der bliver lagt sammen i øjeblikket. Jeg mener vi skal overveje, hvordan forældreindflydelsen kan styrkes i folkeskolen, især på de store skoler, siger Benedikte Ask Skotte.
450 skolebestyrelsesformænd fra folkeskoler i hele Danmark har deltaget i Skole og Forældres undersøgelse.
Yderligere kommentarer: Landsformand Benedikte Ask Skotte, mobil: 22 57 49 88