Negative oplevelser af folkeskolen påvirker forældrenes kryds til kommunalvalget
Undersøgelsen viser, at forældrene vægter folkeskolen højt i kommunalvalgkampen, og emnet har betydning for, hvem forældrene vil stemme på. Tendensen er tydeligst blandt de forældre, der vurderer skolekvaliteten lav. Og det er der flere, der gør nu end ved kommunalvalget i 2021. Her var det 35 procent, der vurderede standarden for folkeskolen negativ. Det er i 2025 steget til 45 procent.
”Der er virkelig brug for, at kommunerne prioriterer folkeskolerne, for når det ikke sker, så oplever forældrene børn, der reagerer. Vi får ofte at vide, at der aldrig er blevet brugt så mange penge på folkeskolen som nu, men det er bare ikke et billede, vi kan genkende helt ude på skolerne,” siger formand for Skole og Forældre Regitze Spenner Ishøy.
Forældrene peger på prioriteringer
I undersøgelsen er forældrene blevet spurgt om, hvad der skal til for at løse udfordringerne. Her peger flertallet på færre i klassen, flere voksne og en mere stabil økonomi. Men også en gentænkning af inklusion med flere mellemformer, hurtigere udredning og indsatser og bedre finansieringsmodeller af specialområdet fylder.
"Stop med at spare og kalde det inklusion, når børn med særlige behov skal starte i det almene. Det ender I skolevægring og forældre på tabt arbejdsfortjeneste," skriver en forælder i undersøgelsen, mens en anden skriver: "Færre elever i hver klasse vil mindske uro og dermed øge trivsel. Desuden vil det hjælpe læreren til bedre at kende den enkelte elev og deres behov."
Ifølge formanden for Skole og Forældre Regitze Spenner Ishøy er det vigtigt, at forældrene kommer i stemmeboksen, og inden da får stillet konkrete spørgsmål til dem, der stiller op.
”Hvordan vil kommunalpolitikerne sikre, at børn med særlige behov får det tilbud, der er det rigtige for dem? Hvor store skal klasserne være, og hvor mange lærere og pædagoger vil man have i klasserne? Kommunalpolitikerne har indflydelse på mange ting, der kan give børn en god skoledag, så det er bare med at få dem til at forholde sig til det og stemt på de rigtige.”