Problemer med specialundervisning er topscorer i Forældrerådgivningen
Skole og Forældres Forældrerådgivning har i første kvartal 2012 rådgivet forældre til 201 skolebørn med problemer i skolen.
Det er især børnenes problemer i forbindelse med specialundervisning, diagnoser og lærermobning, der får forældrene til at ringe til Forældrerådgivningen.
Tabel 1: Hyppigste henvendelser i Forældrerådgivningen, 1. kvt. 2012, fordelt på emne.
Emne
Antal
Specialundervisning
21
Diagnose
18
Elev føler sig forfulgt af medarbejder
18
Vold mod elev
12
Bortvisning
11
Trivsel
10
Underretning
8
Uden skoletilbud
7
Klage
7
Mobning
6
Det høje antal henvendelser om specialundervisning og diagnoser viser, at samarbejdet mellem skole og forældre ikke altid går gnidningsfrit.
- Forældrenes henvendelser til Forældrerådgivningen er et udtryk for, at forældre til børn med særlige behov oplever, at det er vanskeligt at komme i dialog med skolen. Politikerne ønsker at inkludere flere børn i den almindelige undervisning. Det kræver, at skolerne blive bedre til at lytte til de forældre, der har børn med særlige behov, siger leder af Forældrerådgivningen, Solveig Gaarsmand.
Det er også bekymrende, at mange henvendelser til Forældrerådgivningen drejer sig om skolebørn, der føler sig forfulgt af en medarbejder på skolen.
- Der er fortsat mange forældre, der henvender sig, fordi deres barn føler sig udpeget som syndebuk i en klasse, siger Solveig Gaarsmand.
Forældrerådgivningen råder i disse tilfælde forældrene til at skrive barnets oplevelser ned og anvende dem som dokumentation ved et møde med skolens ledelse.
Læs hele Forældrerådgivningens kvartalsrapport for 1. kvt. 2012.