Vigtigt at kunne udsætte skolestarten
Forældre til især drenge har ofte ventet et ekstra år med at sende deres barn i skole. Den praksis ser ud til at være slut i en lang række kommuner.
Det er bekymrende, mener Skole og Forældre.
- Forældre har en rigtig god vurdering af børnene. Forældrene er derfor de bedste til at finde den rette løsning i samarbejde med daginstitutionerne. Jeg er bekymret for, om kommunerne af spareiver trækker de forkerte løsninger ned over hovedet på forældrene, siger Skole og Forældres formand, Benedikte Ask Skotte.
For ti år siden fik 25 procent af drengene og 20 procent af pigerne udskudt skolestarten.
I dag får 21 procent af drengene og otte procent af pigerne udskudt starten på skolen.
- Det kan være alvorligt at komme for tidligt i skole. Vi ved fra internationale undersøgelser, at det ikke forbedrer eleverne karakterer at gå et år om, når de først er kommet i skole. Derfor skal man ramme rigtigt første gang, siger Benedikte Ask Skotte.
Det er en ny PISA-undersøgelse, der dokumenterer, at elevernes ikke har gavn af at gå et år om. Undersøgelsen viser blandt andet, at de lande, der har en meget tidlig skolestart også har en høj andel elever, der går om.
Læs undersøgelsen her. (På engelsk)
I dag kan mange forældre imidlertid kun få udsat barnets skolestart, hvis en udsættelse anbefales af psykologer eller daginstitutioner, eller hvis barnet har direkte problemer med tale eller adfærd.
- Når børnene først er i skolen, er det derfor væsentligt, at børn bliver mødt, hvor de er. Børn vil rigtig gerne lære, men de lærer i forskelligt tempo og på forskellig måde. Derfor skal skolerne i højere grad fokusere på undervisningsdifferentiering, elevplaner og holddannelse, siger Benedikte Ask Skotte.
Kun i ni procent af kommunerne følger man uden videre forældrenes ønske om at udsætte skolestarten, viser et rundspørge fra Berlingske Research.