Privatlivspolitik

Skole og Forældres privatlivspolitik.

Skole og Forældre er en landsdækkende organisation for skolebestyrelser på de danske folkeskoler.
Skole og Forældre har for alle folkeskoler registreret skolens ledelse og skolebestyrelsesformand med almindelige oplysninger (Navn, adresse, email, telefonnummer) for at kunne informere alle folkeskoler om emner af fælles interesse indenfor skolebestyrelsernes aktiviteter og lovgivning.
Skole og Forældre har for alle medlemsskoler registreret skolebestyrelsernes medlemmer i sit medlemssystem med almindelige oplysninger og med deres roller i skolebestyrelsen hhv. Skole og Forældre - med det formål at kunne kontakte det enkelte skolebestyrelsesmedlem i forbindelse med foreningens virke og drift.
Vi sletter alle personoplysninger, når vi får besked om, at et skolebestyrelsesmedlem er udtrådt, medmindre andet aftales med konkrete personer (Fx. tidligere hovedbestyrelsesmedlemmer, æresmedlemmer m.v.). Denne sletning varetages i praksis af hver enkelt medlemsskole, hvorfor henvendelse om dette også kan ske til skolesekretæren.

Elektronisk kommunikation
Skole og Forældre udsender en række nyhedsbreve, hvor du tilmelder dig med din email-adresse m.v. og hvor du kan framelde dig igen. Skolebestyrelsesmedlemmer på medlemsskoler og støttemedlemmer bliver tilmeldt medlemsnyhedsbreve automatisk. Skole og Forældre udarbejder statistik i forbindelse med de tilmeldtes brug af nyhedsbrevene, herunder antallet, der åbner hhv. klikker i nyhedsbreve, samt hvem, der klikker, ud fra email-adresse. Statistikken udarbejdes ved hjælp af den standard-funktionalitet, som de forskellige mailudsendelses-programmer har.
Email-adresserne kan også blive brugt til at oprette målgrupper i Facebook, så Skole og Forældre kan sende Facebook-opslag til de personer, der har tilmeldt sig nyhedsbreve (- og som har oprettet en Facebook-profil med samme mailadresse).
Disse oprettede Facebook-målgrupper kan endvidere blive brugt til at oprette såkaldte lookalike målgrupper, hvor Facebook finder de af den tilmeldtes Facebook-venner, der mest ligner tilmeldte og opretter en målgruppe på den baggrund. Oprettelsen af lookalike målgrupper bruger den profilering, som Facebook benytter sig af. Skole og Forældre kender ikke identiteten på dem, der sendes opslag til - med mindre personerne synes godt om, kommenterer eller deler et opslag, der er sendt ud til en lookalike målgruppe.
Skole og Forældre udsender pt. mails fra mailchimp.com.
Medlemmer, herunder støttemedlemmer modtager også information via sms og telefonopkald.

Undersøgelser
Skole og Forældre inviterer tilmeldte til nyhedsbreve samt medlemmerne til at deltage i undersøgelser via email. Vi udarbejder i den forbindelse statistik og målgrupper (inkl. lookalike målgrupper) på baggrund af besvarelserne. Rådata fra undersøgelserne opbevares hos www.surveymonkey.com og slettes igen efter senest fem år. Undersøgelserne er ikke anonyme, da Skole og Forældres medarbejdere med adgang til SurveyMonkey vil kunne identificere enkeltbesvarelser på baggrund af email-adresse. Formidlingen af undersøgelsens resultater sker dog altid anonymt, så identiteten bag enkeltbesvarelser bliver aldrig offentliggjort eller formidlet videre.

Forældrerådgivningen
Skole og Forældres forældrerådgivning giver rådgivning på telefon, chat og mail.
Ved rådgivning på telefon er nummeret fra den, der kalder op, skjult, og man er således anonym overfor Forældrerådgivningen. I akutte nødstilfælde kan politiet dog få adgang til information om opkaldet fra teleudbyderen.
Rådgivning på chat foregår anonymt. Hverken udvekslet tekst eller IP-adresser bliver gemt.
Rådgivning på mail er fortrolig, men ikke anonym, da emailadresse er synlig for rådgiver. Forældrerådgivningen sletter mails fra rådgivning senest efter 30 dage.
Forældrerådgivningen fører statistik over rådgivninger. Her registreres alene oplysninger, som ikke er personhenførbare, om hver enkelt rådgivning. I chatrådgivningen er der desuden mulighed for at give umiddelbar feedback i et spørgeskema. Her gemmes alene det input, som brugeren vælger at give til feedback-formularen, uden personhenførbare oplysninger.

Magasinet Skolebørn
Skole og Forældre udsender magasinet Skolebørn i trykt udgave til registrerede abonnenter og opbevarer i den forbindelse navn og adresse på abonnenterne.

Hjemmesider

Jobansøgninger
Ansøgninger modtages på mailadressen job@skole-foraeldre.dk. Mails og bilag bliver behandlet fortroligt og sikkert og slettes efter endt behandling. Afsender er selv ansvarlig for korrekt sikkerhedsopsætning hos sin postudbyder.

Dine rettigheder
Du har ret til at få indsigt i, ændret eller slettet de oplysninger, der er registreret. Skole og Forældre opfordrer til, at man selv framelder sig de nyhedsbreve, undersøgelser m.v. som man ikke er interesseret i at få eller deltage i. Man skal afmelde sig nyhedsbreve enkeltvis (Vi har flere forskellige nyhedsbreve), mens alle undersøgelser bliver afmeldt, hvis man klikker afmeld i en enkelt undersøgelse. Du kan få slettet tidligere afgivne besvarelser i undersøgelser ved henvendelse til Skole og Forældre på post@skole-foraeldre.dk.

Oplysninger, der er underlagt bogføringsloven bliver først slettet, når de ikke længere skal gemmes efter disse regler.

Tredje-parter
Skole og Forældre bruger følgende services med offentlig tilgængelig DPA (Data Processing Agreement):

• Surveymonkey
  • Google Analytics
  • Mailchimp

Vil man vide mere om tredje-parters sikkerhedspolitik, henviser vi til deres respektive hjemmesider for opdaterede udgaver af DPA'er.

Du kan helt undgå registrering
Hvis man helt ønsker at undgå registrering kan man framelde sig alle nyhedsbreve og undersøgelser, undlade at give os personhenførbare oplysninger, samt bruge en browser, som understøtter anonym browsing og kan indstilles til "Do Not Track".

23. august 2022

sp

15.03.24
Skole og Forældre Aalborg generalforsamling