Afstem jeres forventninger - øvelse til skolebestyrelsesmødet
I denne artikel får I adgang til en øvelse, som er god at bruge i jeres opstartsfase. Formålet er, at I lærer hinanden at kende ved at få indblik i hinandens tanker, holdninger og bevæggrunde til at gå ind i skolebestyrelsesarbejdet.
Den erfarne skolebestyrelse kan også have gavn af øvelsen, fordi den giver jer mulighed for at genfinde et fælles ståsted efter en periode, hvor I har været optaget af at håndtere driften af skolebestyrelsesarbejdet. Her er øvelsen en glimrende anledning til at finde tilbage til de værdier, der er vigtige for jer – både individuelt og som fælles bestyrelse.
Øvelsen består af 2 dele og kan gennemføres på 45-60 minutter. I den første del af øvelsen fokuserer deltagerne på deres egne bevæggrunde og forventninger til skolebestyrelsesarbejdet. I den anden del er det jer som gruppe, der går i dialog om jeres forventninger til samarbejdet med hinanden.
Runde 1 – individuel refleksion / Varighed: 15-20 minutter.
Formålet med den første del af øvelsen er for det første at give hver enkelt medlem mulighed for at blive mere bevidst om, hvad jeres personlige bevæggrunde er for at gå ind i skolebestyrelsesarbejdet. For det andet får hvert medlem hjælp til at blive mere præcis omkring, hvad der skal til, for at man oplever kvalitet i samarbejdet med de andre. I er velkomne til at lave denne del af øvelsen parvis, hvis I oplever, at det er lettere at reflektere over spørgsmålene i en samtale. Men I skal endelig ikke forsøge at blive enige, så I må gerne svare forskelligt på spørgsmålene. Spørgsmålene er ikke prioriterede, så deltagerne kan vælge at fokusere på dem, de finder mest interessante og relevante. Men det er vigtigt, at de arbejder med nogle af spørgsmålene, da de danner udgangspunkt for den fælles samtale i bestyrelsesgruppen i den anden del af øvelsen.
Eksempler på spørgsmål til runde 1:
•Hvorfor er jeg gået ind i skolebestyrelsen?
•Hvad skal der til for, at jeg oplever, at vores samarbejde er konstruktivt og positivt?
•Hvad skal der til for, at jeg oplever, at vi holder effektive møder?
•Hvad skal der til for, at jeg kan se, at skolebestyrelsens arbejde gør en forskel for skolen?
•Hvad vil jeg arbejde for som skolebestyrelsesmedlem?
•Hvordan vil andre kunne se, at jeg har gjort en forskel?
•Hvad skal der til, for at jeg oplever, at vi lykkes med vores arbejde?
•Er jeg klar til at bruge tid på skolebestyrelsesarbejdet mellem vores møder?
Download ark med individuelle spørgsmål: HER
Runde 2 - fælles refleksion og samtale i bestyrelsesgruppen / Varighed 30-40 minutter.
Formålet med den anden del af øvelsen er at give jer indblik i hinandens forventninger til skolebestyrelsesarbejdet. På den måde kan I finde ind til jeres fælles ståsted, så samarbejdet tager udgangspunkt i, at I kender til hinandens forudsætninger og prioriteter. Udgangspunktet for jeres samtale er jeres svar på de individuelle spørgsmål. Inden I går i gang med samtalen, er det en god idé at afstemme, hvad der skal komme ud af jeres fælles dialog. F.eks.
1) Er målet primært, at I skal lære hinanden bedre at kende? I så fald er det ikke så vigtigt, at I også taler jer frem til en enighed. Til gengæld er det vigtigt, at alle oplever at få tid til at bidrage.
2) Er målet, at I skal finde frem til et fælles ståsted? I så fald er det også vigtigt, at I bruger tid på at nå frem til enighed. Så her er det ikke sikkert, at I når alle punkter, da det kan kræve lidt mere diskussion.
Eksempler på spørgsmål til runde 2:
•Hvad skal der til for, at vi oplever, at vores samarbejde er konstruktivt og positivt?
•Hvad skal der til, for at jeg oplever, at vi lykkes med vores arbejde?
•Er vi klar til at bruge tid på skolebestyrelsesarbejdet mellem vores møder?
•Hvad skal der til for, at vi oplever, at vi holder effektive møder?
•Hvad vil vi arbejde for de næste 2 år, så forældre, elever og medarbejdere oplever, at skolebestyrelsens arbejde har gjort en forskel?
•Hvad vil vi arbejde for de næste 4 år, så forældre, elever og medarbejdere oplever, at skolebestyrelsens arbejde har gjort en forskel?
Download dialogspørgsmål til skolebestyrelsen: HER
Skole og Forældre anbefaler, at I efter denne øvelse afsætter tid til at strukturere jeres samarbejde mere formelt ved hjælp af jeres forretningsorden, årshjul, dagsordener, referatprocedure og arbejdsgrupper.
Læs mere HER