Inspirationsprincip for toning af udskolingen ved linjeopdeling, holddannelse og valgfag
[Skolebestyrelsen beslutter hvilken toning, udskolingen skal have, og skriver det ind i princippet]
Formål:
- Toning af udskolingen ved linjeopdeling og holddannelse har til formål at styrke elevernes motivation til læring.
Skolens ansvar:
- Skolen tilstræber, eksempelvis gennem efteruddannelse, det bedst mulige match mellem personalets kompetencer og profiler for linjer, hold og valgfag.
- Skolens fordeling af elever på linjer i udskolingen tager udgangspunkt i elevernes ønsker inden for de udbudte fag og linjer.
- Skolen forebygger eventuelle negative konsekvenser af niveaumæssig eller social opdeling af eleverne på linjer, hold og valgfag.
- Skolen tilstræber at informere forældrene i god tid om deres børns kommende valg af linje, hold eller valgfag.
Forældrenes ansvar:
- Forældrene tilstræber at støtte deres børn i valg af linje, hold eller valgfag.
- Forældrene tilstræber at bidrage til stærke fællesskaber på linjer, hold og valgfag i udskolingen.
De næste skridt:
- Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
- Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
- Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
De formelle rammer:
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 9, stk. 5: ”De fag, som efter § 19 d, stk. 4, nr. 5-12, tilbydes elever i 10. klasse, kan tillige tilbydes elever på 7.-9. klassetrin som valgfag." Det fremgår af § 9, stk. 6: ”Kommunalbestyrelsen kan godkende, at der tilbydes eleverne undervisning i andre fag og emner end de i stk. 1 og 5 nævnte." Kommunalbestyrelsen har efter lovens § 40, stk. 5, mulighed for at delegere hele eller dele af denne kompetence til skolebestyrelsen. Videre fremgår det af § 9, stk. 7: ”Eleverne på 7.-9. klassetrin skal vælge mindst ét valgfag. Der skal tilbydes eleverne valgfag i et omfang svarende til mindst 120 undervisningstimer årligt.” Og i § 25 a, stk. 4: ”På 7.-10. klassetrin kan holddannelse i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, som foretages på baggrund af en løbende evaluering, ikke fastlægges på forhånd for et helt skoleår.” § 44, stk. 2: ”Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed.”