Principper
Et princip er i skolebestyrelsessammenhæng et sæt grundlæggende retningslinjer for, hvilken retning skolen skal bevæge sig i på et bestemt område.
Læs Undervisningsministeriets beskrivelse af, hvad et princip er.
Der er en række områder - jf. blandt andet folkeskolelovens § 44, stk. 2 - som skolebestyrelsen har pligt til at lave principper for. Herudover kan skolebestyrelsen lave alle øvrige principper, der er relevante for netop deres skole. Læs mere om lovpligtige og mulige principper her.
Se også Skole og Forældres hæfte om principper til styring af skolen.
Brug først dette skema, når I går i gang med at lave et princip:
For at blive effektfulde, skal principperne følges op af handleplaner, tilsyn og evaluering. Brug dette skema:
Se detaljeret inspirationsmateriale til følgende principper:
- Skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber
- Motion og bevægelse
- Toning af udskolingen
- Undervisningens organisering
- Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v.
- Skolefritidsordningens virksomhed
- Arbejdets fordeling mellem lærerne og andet pædagogisk personale
- Forældremøder
- Forældrenes inddragelse i deres barns læring og trivsel
- Kommunikationen mellem skole og hjem
- Meddelelsesbogen
- Kontaktforældre
- Opfyldelse af undervisningspligten ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse i musikskole
- Skole-hjem-samtaler
- Skolens arbejde med elevernes læring
- Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen, herunder elevplaner
- Understøttende undervisning
- Den åbne skole
- Inklusion (på Skole og Forældres hjemmeside inklusionsklar.dk)
- Ordblindhed og talblindhed