Forskning skal forbedre læring i folkeskolen
Der er brug for et paradigmeskifte i skolens praksis, der går fra ”at synes” til ”at vide”.
Det handler om at udnytte anerkendt forskning mere systematisk i folkeskolen. Derfor har en lang række parter omkring folkeskolen dannet et nyt formidlingskonsortium.
Formidlingskonsortiet ”Viden i spil” vil følge folkeskolens aktuelle udfordringer og udviklingsretning. Ud fra det vil konsortiet prioritere og formidle viden fra forskning og undersøgelser til politi-kere, forvaltninger og skoler. Konsortiet vil pege på behov for ny forskning, som hjælper til at løse udfordringerne. Konsortiet peger på nye veje i efteruddannelse af lærere og pædagoger i dialog og samarbejde mellem professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og kommuner/skoler.
Parterne i formidlingskonsortiet mener, at der skal en forstærket indsats til, hvis viden fra forskning skal anvendes i praksis.
Det er nødvendigt, at
1. viden omsættes i praksis
2. politikere og praktikere efterspørger viden
3. praksis og forskning er i tættere samspil
4. viden anvendes strategisk
5. efteruddannelse sker i praksis og kombineres med viden fra forskning.
I forbindelse med offentliggørelse af udspillet siger Benedikte Ask Skotte, formand for Skole og Forældre:
”Vi kan se, at dette samarbejde kommer vores børn til gode. Der ligger rigtig mange forskningsrapporter, men de når ikke ud i folkeskolen. Dette samarbejde kan være med til, at forskning bliver til praksis, og praktikkerne får forskerne til at forske i det, vi undrer os over.”
Yderligere kommentarer:
Benedikte Ask Skotte, formand for Skole og Forældre, tlf. 22 57 49 88