Skolebestyrelsens arbejde med inklusion

Skolebestyrelsens arbejde med inklusion

Inklusion er på alles læber, men mange er i tvivl om, hvad ordet egentlig dækker over i en dansk folkeskolevirkelighed, og ikke mindst hvordan skolebestyrelserne kan arbejde med inklusion i praksis. Hvor meget er lovbestemt? Hvad kan skolebestyrelsen gøre? Hvad skal skolebestyrelsen gøre? Og hvem gavner inklusionen egentlig?

Hæftet her er ment som en praktisk håndsrækning til skolebestyrelser i det vigtige og komplekse arbejde med inklusion. Hæftet giver indsigt i de aftaler og mål, der ligger for inklusion i folkeskolen i dag, og er en praktisk gennemgang af, hvordan I som skolebestyrelse kan øve indflydelse på den inklusion, der foregår på jeres skole. Herudover er der masser af links til dybere viden om de enkelte områder og til instanser, der kan give konkret råd og vejledning.
God læselyst!

Indholdsfortegnelse:

  1. Skolebestyrelsens arbejde med inklusion
  2. Derfor er inklusion relevant 
  3. Hvorfor skal skolebestyrelsen arbejde med inklusion? 
  4. Hvad er vellykket inklusion? 
  5. Hvad er status på jeres skole? 
  6. Formuler eller reformuler principper 
  7. Få de andre forældre med i inklusionsarbejdet 
  8. Kom videre med arbejdet 

Næste >

Senest opdateret den

03 maj 2017

af

cg

Læs også

11.03.15
Kom videre med arbejdet
Inklusion er en ny praksis, der skal indarbejdes i skolens liv, og det kræver, at også I som skolebestyrelse arbejder med det kontinuerligt.
11.03.15
Få de andre forældre med i inklusionsarbejdet
Principper alene skaber ikke inklusion på en skole, og det gør ledelse og personale heller ikke.