Hjælp til høringssvar om budgetmodeller

Hjælp til høringssvar om budgetmodeller

Vores kommune har bedt om et høringssvar til en række mulige budgetmodeller for folkeskolen. Kan vi få noget sparring i den forbindelse?

Svar:

Kommunens budgetmodel bestemmer, hvordan de kommunale midler til folkeskolen bliver fordelt på hver enkelt skole.

Budgetmodellerne ser forskellige ud fra kommune til kommune, men følgende parametre findes i mange kommunale budgetmodeller:

  • Grundbeløb
  • Skolens elevtal
  • Skolens socioøkonomiske grundlag
  • Udgifter til specialundervisning

Generelt kan man sige, at budgetmodeller:

  • Bør afspejle virkeligheden i rimelig grad 
  • Ofte medfører bestemte incitamentsstrukturer
  • Er tættere på virkeligheden jo flere parametre den indeholder
  • Skal kalibreres, så effekter af ændringer modsvarer virkeligheden
  • Kan understøtte bestemte målsætninger

I princippet kan man anbringe et hvilket som helst parameter i en budgetmodel, eksempelvis resultater i trivselsundersøgelser, klassekvotienter, afgangskarakterer efter 9. klasse, konkurrenceudsathed i forhold til privatskoler, andel tid som lærerne underviser m.v.

De grundlæggende overvejelser, som skolebestyrelserne bør have, er følgende: 

  • Tager budgetmodellen højde for, hvordan virkeligheden faktisk er?
  • Hvilken udvikling i skolesystemet vil budgetmodellen medføre?
  • Hvilken udvikling ønsker skolebestyrelsen, at budgetmodellen skal understøtte?

Budgetmodeller kan være komplekse og i nogle tilfælde drive en udvikling i en bestemt retning, som kun få har gjort sig klart og som ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med de øvrige beslutninger, man tager i en kommune om skolevæsenets udvikling.

Det er svært at pege på en bestemt budgetmodel som den optimale, fordi det afhænger af, hvilke udfordringer, jeres skoler har i dag, og hvor I gerne vil hen. I kan spørge jer selv: 

  • Hvad er det største problem på skolerne i kommunen i dag? 
  • Hvor vil I gerne hen?
  • Understøtter budgetmodellen løsningen af jeres største problemer og hjælper den jer til at nå jeres mål?

 

Senest opdateret den

20. april 2017

af

pe

Læs også

05.12.24
Afstem jeres forventninger - øvelse til skolebestyrelsesmødet
I kan have forskellige forudsætninger og forventninger til det arbejde, der følger med at sidde i en skolebestyrelse. Derfor er det vigtigt, at I...
23.02.23
Princip for meddelelsesbogen
Skole og Forældre har formuleret nedenstående princip for meddelelsesbogen til inspiration til skolebestyrelserne