En god skolestart
En gang om året kommer der en rapport fra den erhvervsdrivende fond, Egmont Fonden, som har til formål at støtte udsatte børn og unge. I år handler rapporten om skolestart, og den indeholder vigtig ny viden fra undersøgelser fra Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet og VIVE har gennemført til rapporten. Undersøgelserne viser blandt andet, at børn, der har trivselsproblemer eller er sårbare, når de begynder i skole, klarer sig generelt dårligere senere i deres uddannelsesforløb - uanset deres familiebaggrund.
Men rapporten rummer også mange bud på, hvordan man kan give børnene en god skolestart. Det kan blandt andet bruges som inspiration til skolebestyrelsens arbejde med skolens principper.
Læs blandt andet,
- hvordan Søndervangskolen i Aarhus har arbejdet på at indrette skolen, så den i højere grad er børneparat
- om det store potentiale, der er i at dagtilbud og skoler styrker samarbejdet med forældre til de børn, der starter i skole
- hvordan tæt forældresamarbejde og pædagoger, der følger børnene i den første skoletid, letter skolestarten for udsatte børn og deres forældre
Hent rapporten her: https://www.egmontfonden.dk/Sadan-arbejder-vi-/Egmont-Rapporten/Egmont-Rapporten-2019/