Princip for underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen - herunder meddelelsesbogen

Princip for underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen - herunder meddelelsesbogen

Skole og Forældre har udviklet dette princip for underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen til inspiration til skolebestyrelserne.

Formål:

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene løbende og fyldestgørende orientering om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling.
  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel.

Mål:

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen er fyldestgørende og tilpasset forældrenes forskellige forudsætninger.
  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen hjælper skolen og forældrene til sammen at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige problemer.
  • Meddelelsesbogen er en del af underretningen af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen.
  • Brugen af meddelelsesbogen er med til at sikre, at alle elever udfordres i forhold til deres niveau.
  • Meddelelsesbogen indeholder aftaler mellem skolen og forældrene om elevens udvikling.

Skolens ansvar:

  • Skolen tilstræber at give forældrene en løbende og fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag hvert år.
  • Skolen tilstræber at give forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
  • Skolen tilstræber at udarbejde løbende opdatering af meddelelsesbogen.
  • Skolen tilstræber, at meddelelsesbogen indeholder de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling.
  • Skolen tilstræber, at indholdet i meddelelsesbogen bygger på samtaler med eleven.
  • Skolen tager, i sin orientering af forældrene om elevens udbytte af undervisningen, hensyn til forældrenes forskellige forudsætninger.
  • Skolen tilstræber at opdatere meddelelsesbogen i tide, så forældrene kan bruge det som forberedelse til skole-hjem-samtalerne, og sørger for opdatering efter samtalen ift. mål og aftaler.

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene tilstræber at have en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen.
  • Forældrene følger efter bedste evne op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring.
  • Forældrene tilstræber at holde sig orienteret om indholdet i meddelelsesbogen.

De næste skridt:

  1. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
  2. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
  3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

De formelle rammer:

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 13:
"Eleverne og forældrene, jf. § 54, skal regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test”. I § 13 b står der om elevplaner: "Som led i den løbende evaluering, jf. § 13, stk. 2, skal der for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en meddelelsesbog. Meddelelsesbogen skal understøtte og kvalificere dialogen mellem skole og hjem og indeholde få, væsentlige fokuspunkter for den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling." I § 13 b, stk. 5 uddybes form og forældreinddragelse: "Meddelelsesbogen skal være skriftlig. Meddelelsesbogen skal anvendes regelmæssigt og gøres tilgængelig for eleven og forældrene mindst én gang om året."

Senest opdateret den

18. marts 2025

af

pe

Læs også

18.03.25
Overblik over folkeskolens kvalitetsprogram
Der er i alt 33 initiativer i aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram, som vi her giver et overblik over – med et særligt fokus på, hvor de enkelte...
05.12.24
Afstem jeres forventninger - øvelse til skolebestyrelsesmødet
I kan have forskellige forudsætninger og forventninger til det arbejde, der følger med at sidde i en skolebestyrelse. Derfor er det vigtigt, at I...