Skoler forbyder mobiler uden at inddrage eleverne 

Skoler forbyder mobiler uden at inddrage eleverne 

Forbud mod mobiler på landets folkeskoler er udbredt. Det viser en ny undersøgelse, som Skole og Forældre har lavet blandt 947 skolebestyrelsesmedlemmer. Men eleverne tages ikke i så høj grad med på råd.

88 procent svarer i undersøgelsen, at de har forbud mod, at eleverne har deres mobiltelefoner i timerne, mens 74 procent svarer, at der er forbud mod mobiltelefonerne i frikvartererne. Baggrunden for forbuddene er klar; skærmene opleves som forstyrrende for koncentrationen i timerne og som hindring for socialt samvær i frikvartererne. Men mens 64 procent af skolebestyrelsesmedlemmerne oplever at have haft stor indflydelse på skolens mobilregler, så gælder det kun for 7 procent af eleverne.  

“Det er vigtigt, at vi har eleverne med hele vejen i processen, når der tages beslutninger om deres skoledag, for det giver ejerskab. Men nogle gange må de voksne også tage nogle beslutninger, som ikke altid er populære. Når vi gør det, så skal vi sørge for at evaluere på det, og også stille gode alternativer til rådighed som fx fede aktiviteter i frikvarteret. Og her skal eleverne også inddrages,” siger formand for Skole og Forældre, Regitze Spenner Ishøy.   

De fleste forældrene er tilfredse med skolens regler 
Skole og Forældre har også spurgt forældrene i en anden undersøgelse om, hvad de mener, om mobilreglerne på deres skole. 954 forældre til barn i folkeskolen har svaret på undersøgelsen.  

60 procent mener, at mobilreglerne på deres børns skole har en meget positiv betydning for deres barn. 17 procent mener, at de har en lille positiv betydning. Kun 3 procent mener, at reglerne har en negativ indvirkning og 2 procent en meget negativ indvirkning på deres børn. En af forældrene svarer fx ”Forbuddet “tvinger” eleverne til at være sammen i pauserne, hvilket er positivt. Men forbuddet lærer ikke eleverne, hvordan de håndterer/begrænser forbruget af mobiltelefon, hvilket er negativt.” 

“Jeg er helt enig i, at der ligger en kæmpe opgave for os voksne ift. at hjælpe vores børn og unge til at kunne begå sig i den digitale verden. Vi synes fortsat, at teknologiforståelse skal være et obligatorisk fag i folkeskolen og ikke kun et valgfag, for alle børn har brug for at kunne begå sig i den digitale verden og kunne forholde sig kritisk til den. Og det skal ikke kun være forældrenes opgave at give dem den viden, for det vil stille børnene ulige,” siger Regitze Spenner Ishøy.  

Formanden kunne også godt tænke sig, at der også kom større fokus på, hvordan forældrene gennem gode, fælles aftaler, kan hjælpe børnene med at styre forbruget og skabe trygge online fællesskaber, når børnene ikke er i skole: 

“Det er oplagt, at vi tidligt, måske allerede i børnehaveklassen eller 1. klasse, får taget samtalerne om, om det er ok at spille på legeaftaler, hvornår børnene skal have mobiler, om vi vil overholde aldersgrænser for sociale medier, fælles spilletid om aftenen osv. Og ikke mindst hvordan vi fastholder børnene i de fysiske fællesskaber, der fx er i SFO og klub. Det er en vigtig samtale, hvor vi også skal anerkende forskellige holdninger og perspektiver.” 

Se resultater fra de to undersøgelser her:

Udgivet den

29. januar 2025

af

mas

Læs også

16.01.25
Skole og Forældre har fået ny næstformand
Siden landsmødet i november, hvor Regitze Spenner Ishøy blev valg til formand, har posten som næstformand været ledig. Skole og Forældres...
23.11.24
Skole og Forældre har fået ny formand
De delegerede på Skole og Forældres landsmøde har valgt næstformand Regitze Spenner Ishøy som ny formand. Den nye formand fik 101 stemmer mod 37 til...