Princip for undervisningens organisering
Princippet for undervisningens organisering er nok det mest omfattende princip af dem alle. Folkeskolelovens § 44, stk. 2, der opremser de lovpligtige principper, har undervisningens organisering som det første, og allerede her noteres der ni underpunkter til princippet, som det er altså er lovpligtigt at medtage:
- ”Elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin”
- ”Skoledagens længde”
- ”Understøttende undervisning”
- ”Holddannelse”
- ”Samarbejder efter § 3, stk. 4, 1. pkt.” (Den åbne skole)
- ”Eventuel undervisning efter § 5, stk. 4” (Hvis kommunalbestyrelsen har besluttet, at der også skal undervises i bestemte fag på andre end de klassetrin, hvor fagene er obligatoriske)
- ”Udbud af valgfag”
- ”Specialundervisning på skolen”
- ”Elevernes placering i klasser”
Dertil kommer flere andre underpunkter, som også med god ret kan være en del af undervisningens organisering. I det princip, Skole og Forældre har udarbejdet til inspiration, er det:
- Skemalægning
- Vikardækning
- Undervisningsdifferentiering
- Tema- og projektforløb
- Lektiehjælp og faglig fordybelse [Folkeskoleloven, § 15, stk. 2]
- Elevernes hjemmeaktiviteter
- Motion og bevægelse [Folkeskoleloven, § 15, stk. 1]
- Supplerende undervisning [Folkeskoleloven, § 3a]
- Dansk som andetsprog [Folkeskoleloven, § 5, stk. 6] og [Bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog]
Samlet set er det mere end en enkelt mundfuld, og princippet kan naturligvis deles i flere. I vores samling af inspirationsprincipper er principperne for understøttende undervisning og den åbne skole således også formuleret i egne principper.
Skolens principper kan formuleres på mange måder, blot de passer til jeres skole og jeres værdigrundlag, til kommunens skolepolitik og er inden for lovgivningen.
Værktøjskassen indeholder redskaber, der hjælper jer med at lave et effektfuldt princip for undervisningens organisering:
- Skole og Forældres konkrete forslag til princip – til inspiration
- Eksempelsamlingen med principper fra forskellige skoler, så I kan se, hvordan andre gør det
Skemaer, der hjælper jer igennem processen på en god måde:
- Refleksionsskema med spørgsmål, der fører jer igennem arbejdet
- Plan for implementering, der sikrer overgangen til udmøntning og tilsyn
Læs også om undervisningens organisering i vores online opslagsbog.