Nyt projekt med forældremødespil skal få flere børn og forældre med i skolens fællesskaber
Det kan dog være en udfordring, da der på forældremøderne ofte træffes beslutninger om alt fra sociale arrangementer til gavebudgetter, og hvis forældrene har en dårlig økonomi eller et begrænset overskud og ikke får sagt fra, så kan det afskære dem fra at deltage i bl.a. fælles aktiviteter.
”Vi gør som forældre ofte ting i bedste mening. Vi kan finde på at lave kagekonkurrencer, invitere til fødselsdag i legeland og holde forældrefester, der koster 500 kr. pr. person. Men når vi sætter barren højt, så er det ikke alle, der kan være med. Derfor er det virkelig vigtigt, når vi laver aftaler på forældremøderne, at vi også tænker på dem, der er udfordrede på økonomi, overskud og tid. Vi skal ikke gøre mere, men vi skal gøre noget anderledes,” siger formand for Skole og Forældre, Regitze Spenner Ishøy.
Og noget af det, der kan gøres anderledes, er blandt andet måden, forældremøder ofte foregår på, men det handler også om at se på, hvordan skolen arbejder med at styrke deltagelsesmulighederne for flere forældre og børn - og her kommer forældremødespillet på banen.
Forældremødespil sætter fokus på barriere for deltagelse
"Arrangementer laves af dem med overskud, men de glemmer, at det skal være sjovt at være med, også hvis man er en familie, som er presset på fx tid, søvn og økonomi.” Sådan skriver en forælder i undersøgelsen. 22% af forældrene svarer samtidig, at de oplever, at det er svært for dem og deres børn at deltage i sociale arrangementer.
Men det kan være svært at få sagt på et forældremøde, hvis man har den oplevelse, og hvis andre i forældregruppen vil noget andet. Derfor har Skole og Forældre udviklet Forældremødespillet, der kan bruges på forældremøder i indskolingen, og som får flere forældrestemmer i spil, så beslutninger ikke kun træffes på baggrund af dem, der ofte markerer sig.
En af de lærere, der i efteråret var med til at afprøve spillet, har efterlyst et lignende initiativ i årevis og giver udtryk for sin begejstring i en artikel i Folkeskolen.
”Forældrespillet taler ind i en aktiv forældrerolle og giver forældrene en forståelse af, at et godt fællesskab også gavner deres barn. Det kan være lidt svært at få alle forældre med på den præmis, men det kan spillet bruges til. De små grupper betyder, at selv den mor der ikke er så skarp til dansk og ellers ikke ville komme til orde, faktisk får udtrykt sig,” siger Trine Steenbuch, der er klasselærer og underviser på Bellahøj Skole i København.
Om forældremødespillet
Forældremødespillet er en måde at gentænke forældremødet på, så flere forældrestemmer kommer i spil, og så beslutninger bliver taget på et bredt grundlag og kommer til at gavne hele børnefællesskabet. Også dem, der er i udsatte positioner.
Med spillet faciliteres en dialog om temaer, som kan være svære for forældre at tale om. Det kan fx være fødselsdage, legegrupper og kommunikation på Aula.
Forældrene sættes i grupper og ser små filmklip med dilemmaer, og sammen skal de vælge, hvad de mener, man som forælder bør gøre i situationen og bagefter hver især svare på nogle spørgsmål om deres valg og værdier. Efterfølgende samles der op i plenum, hvorefter resultaterne vises i anonym form. Meningen er, at forældrene på baggrund af de forskellige synspunkter og ny viden kan få lavet nogle fælles aftaler, der kan styrke fællesskabet i klassen.
Spillet er udviklet ved hjælp af dataindsamling, forumteater og workshops med forældre, der har fortalt om virkelige oplevelser med de barrierer, der kan være for forældre og børn i udsatte positioner.
I forbindelse med projektet er der også udviklet en hjemmeside, hvor der findes redskaber og viden til både forældre, kontaktforældre, skolebestyrelser og fagprofessionelle. Alle voksne omkring børnene kan nemlig bidrage til bedre børnefællesskaber i skolen.