Hvad er status på jeres skole?

Uanset om I er langt med inklusionsarbejdet eller først skal i gang nu, giver det altid værdi at skabe et overblik.

Ligesom i alt andet skolebestyrelsesarbejde er det en god ide at starte med at spørge skolelederen, hvordan det står til med inklusionen, her og nu. I kan for eksempel spørge:

• Hvad er sat i værk her på vores skole i anledning af den nye inklusionsdagsorden?
  • Hvad er planlagt fremover?
  • Hvad gør kommunen, og hvad stiller de til rådighed for os af ressourcer?
  • Ved vi, hvordan det går – har vi foretaget nogle undersøgelser?
  • Hvad siger vores forældre til inklusionen, ved vi det?
  • Hvor mange henvendelser har vi fået fra forældre, og hvad handler de om?
  • Hvordan har I tænkt inklusion ind i implementeringen af folkeskolereformen?
  • Hvad kan vi som skolebestyrelse gøre for at hjælpe med inklusionen?
  • Hvad kan forældregruppen som helhed gøre for at støtte inklusionen?

Der er også forskelligt materiale, I kan rekvirere, enten fra skolelederen eller via undervisningsministeriets ledelsesinformationssystem, LIS. Det kunne for eksempel være:

• Nationale og lokale trivselsundersøgelser
  • Skolens karaktergennemsnit ved afgangsprøverne
  • Kommunale kvalitetsrapporter

Skole og Forældres hjemmeside ligger en samlet oversigt over materiale, som kan være relevant at se på, når I fører tilsyn, både før og efter, at I skriver jeres principper eller værdigrundlag.

Skemaer, der giver overblik

Inklusion er en opgave, der kan involvere andre aktører og forhold end dem, skolebestyrelsen normalt kender til. Det kan være svært at skabe overblik over, hvis man ikke har arbejdet med emnet før. I Skole og Forældre har vi derfor udarbejdet nogle skemaer, I kan bruge som udgangspunkt i arbejdet med inklusion. I kan danne jer et overblik over de mange parter ved at udfylde aktørskemaet. I kan også sammen i bestyrelsen udfylde et refleksionsskema for at danne et fælles grundlag for arbejdet med inklusion. Endelig kan I finde en interessentoversigt med kontaktinfo til organisationer, hvor der er specifik hjælp at hente.

Se også film om inklusion og forældresamarbejde

< Forrige - Næste >

22 februar 2016

18.03.15
Skolebestyrelsens arbejde med inklusion
Inklusion er på alles læber, men mange er i tvivl om, hvad ordet egentlig dækker over i en dansk folkeskolevirkelighed, og ikke mindst hvordan...
11.03.15
Kom videre med arbejdet
Inklusion er en ny praksis, der skal indarbejdes i skolens liv, og det kræver, at også I som skolebestyrelse arbejder med det kontinuerligt.