Skolebestyrelsens arbejde med inklusion

  • Illustration: Pernille Mühlbach

Skolebestyrelsens arbejde med inklusion

Inklusion er på alles læber, men mange er i tvivl om, hvad ordet egentlig dækker over i en dansk folkeskolevirkelighed, og ikke mindst hvordan skolebestyrelserne kan arbejde med inklusion i praksis. Hvor meget er lovbestemt? Hvad kan skolebestyrelsen gøre? Hvad skal skolebestyrelsen gøre? Og hvem gavner inklusionen egentlig?

Hæftet her er ment som en praktisk håndsrækning til skolebestyrelser i det vigtige og komplekse arbejde med inklusion. Hæftet giver indsigt i de aftaler og mål, der ligger for inklusion i folkeskolen i dag, og er en praktisk gennemgang af, hvordan I som skolebestyrelse kan øve indflydelse på den inklusion, der foregår på jeres skole. Herudover er der masser af links til dybere viden om de enkelte områder og til instanser, der kan give konkret råd og vejledning.
God læselyst!

Indholdsfortegnelse:

  1. Skolebestyrelsens arbejde med inklusion
  2. Derfor er inklusion relevant 
  3. Hvorfor skal skolebestyrelsen arbejde med inklusion? 
  4. Hvad er vellykket inklusion? 
  5. Hvad er status på jeres skole? 
  6. Formuler eller reformuler principper 
  7. Få de andre forældre med i inklusionsarbejdet 
  8. Kom videre med arbejdet 

Næste >

Senest opdateret den

03 maj 2017

af

cg

Læs også

11.03.15
Hvorfor skal skolebestyrelsen arbejde med inklusion?
Skolebestyrelser kan beskæftige sig med alt, hvad der har med skolens virksomhed at gøre, og inklusion rammer lige ind i hjertet af skolens...
Alle børn har ret til en uddannelse - derfor er inklusion vigtig.
11.03.15
Derfor er inklusion relevant
Inklusion er ikke et nyt fænomen, selv om det indimellem kan virke sådan.